Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo Pana Wójta zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia. Czy związku dokonaniem odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji, sfinansowanych przez Gminę ze środków otrzymanych w ramach Rządowego Funduszu Polski Lad Program Inwestycji Strategicznych. Gmina zobowiązana jest do zwrotu otrzymanego dofinansowania w części odpowiadającej odliczonemu podatkowi 147 uprzejmie informuje:
Ze skierowanego do Izby pisma wynika, że wątpliwości Gminy nie dotyczą kwestii podatkowych. Gmina ma świadomość, kiedy jej przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Prawo to wynika z samej ustawy o podatku od towarów i usług i zostało potwierdzone zarówno w wydanej na wniosek Gminy interpretacji indywidualnej, jak i w innych. licznych. publikowanych przez Ministra Finansów interpretacjach prawa podatkowego.
Wątpliwości Gminy dotyczą natomiast wyłącznie skutków finansowych, związanych z otrzymanym dofinansowaniem na gruncie przepisów prawa normujących gospodarowanie finansami jednostek samorządu terytorialnego, według których stosownie do ww. pisma otrzymanego w BGK. Gmina powinna postąpić w związku z dokonaniem odliczenia VAT od wydatków poniesionych na realizacje Inwestycji.
Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Gmina wskazała, iz w jej ocenie: środki otrzymane z Rządowego Funduszu Polski Lad: Program Inwestycji Strategicznych nie stanowią dotacji w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych i w związku z odliczeniem podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji. Gmina nie będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanego dofinansowania w części odpowiadającej odliczonemu podatkowi VAT”.
Stanowisko to, zdaniem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi jest prawidlowe.
Jak podaje Wnioskodawca Gmina Rząśnia uzyskała promesę z Rządowego Funduszu Polski Lad: Program Inwestycji Strategicznych na dofinansowanie inwestycji pn. Uzbrojenie nowopowstałych terenów zabudowy jedno rodzinnej w miejscowości Rząśnia poprzez rozbudowę sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej.
Okolicznościami nie budzącymi wątpliwości jest fakt, iz przy realizacji inwestycji gminie będzie przyslugiwalo prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków zarówno majątkowych jak biczacych zwiazanych z planowana inwestycja, realizowanego przez zastosowanie stosownego pre- wspolczynnika.
Cimina dalece posuniętej ostrożności zwróciła się do BGK z prośbą o zajęcie stanowiska w przedmiocie istnienia obowiązku dokonania zwrotu odliczonego VAT bądź też możliwości przeznaczenia środków finansowych w kwocie równej wartości zwrotu naliczonego VAT na inne wydatki inwestycyine tego samego obszaru inwestycyjnego, informując o tym Instytucje.
BGK udzielając Gminie odpowiedzi stwierdzil, cyt: dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Lad: Program Inwestycji Strategicznych przyznawane jest w kwocie brutto BGK nie ma uprawnien che wycinania rekomendacji opinii w zakresie prawa podatkowego. W przypadku otrzymania w parku VAT nalezy postępować zgodnie z przepisami prawa normującymi gospodarowanie finansami jedmusick samorządu terytorialnego oraz z przepisami prawo podatkowego”
Wydaje się, de witpliwości co do zasad, które będą rządzić środkami finansowymi uzyskanymi ze zwrotu podatku naliczonego, w szczególności, czy środki te będą mieć charakter srodków dotacyjnych cechujących sie szczególnymi zasadami gospodarowania i rozliczania zrodziło Wnioskodawey ostatnie zdanie ze stanowiska BCK.
Przechodząc do uzasadnienia zajętego wyzej stanowiska Izba podnosi co następuje:
1. środki z Rządowego Funduszu Polski Lad: Program Inwestycji Strategicznych nie mają charakteru dotacji w rozumieniu art. 126 ustawy o finansach publicznych.
2. zasady rozdziału i przekazywania jst i związkom jst dofinansowania na realizację zadan inwestycyjnych. mających na celu przeciwdziałanie COVID-19 określa uchwała Rady Ministrów or 84/2021 w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Lad, podjęta na podstawie art. 65 ust 28 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. innych chorób zakaźnych oraz wywolanych nimi sytuacji kryzysowych oraz nicktorych innych ustaw (Dz. U. poz. 568, z późn. zm.),
3. godnie z treścią § 4. przywołanej wyzej uchwały Rady Ministrów wartością zadania inwestycyjnego objętego dofinansowaniem jest calkowita lączna wartość wynagrodzenia wykonawcy za wykonanie zadania inwestycyjnego w tym wartośé ceny dostaw określonych w umowie lub umowach majacych na celu realizacje zadania inwestycyjnego. Przywołany przepis § 4 kreuje wige zasadę brutto wartości inwestycji objętej dofinansowaniem Funduszu
4. postanowienia § 1. ust. 4 oraz § 8. ust, 7 Załącznika do uchwały nr 84/ RM wprowadzają regulacje dotycząca obnizania wartości dofinansowania w przypadku niższej wartości inwestycji bad obnizenia wartości wynagrodzenia wykonawcy inwestycji, bez względu na podstawy tego obnizenia,
5. przedmiotowa uchwała stanowige zasady przekazywania dofinansowania z Funduszu nie zawiera regulacji odnosinie do ewentualnego obniżania wartości inwestycji ze względu na prawo ist, do odliczania podatku naliczonego,
6. uwzględniając trese § 3. ust. 3 i 4 Zalgeznika do przedmiotowej uchwały podmioty uprawnione skladając wniosek o dofinansowanie nie przekazują Prezesowi Rady Ministrów jako dysponentowi środków informacji o tzw. kwalifikowalnosci VAT.
Uwzględniajne zatem przytoczoną wyżej argumentację oraz fakt, ze w powszechnie obowiązujących przepisach dotyczących zasad dysponowania środkami publicznymi nie istnieje powszechny obowiązek zwrotu dysponentowi środków VAT w sytumen jego odliczenia. uznac należy, iż w przypadku o którym mowa w zapytaniu Gminy Rząsnia. Gimina nie będzie zobowiazana do zwrotu tych środków.
VAT zwrócony winien być zagospodarowany zgodnie z regulami wynikającymi z ustawy o finansach publicznych, przy uznaniu jednak ze środki te nie stanowią dofinansowania o którym mowa w Programie realizowanym przez Gmine na mocy uchwały nr 84/2021 Rady Ministrów.
Informuję jednocześnie, ze stanowisko przedstawione w niniejszym pismie udzielone zostalo w ramach prowadzonej przez Izbę dzialalności informacyjnej i nie ma mocy wiążącej.
{RIO Łódź, 2022-12-05, sygn. WA 4120-44/2022-w}