Obowiązek publikacji oświadczeń majątkowych

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na Pani pismo przesłane do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie 24 stycznia br. uprzejmie wyjaśniam, że regionalne izby obrachunkowe zobowiązane są — zgodnie z przepisami art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137 z późn. zm.) — do udzielania wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy, czyli jednostek sektora finansów publicznych.

„Wniosek powinien być podpisany przez kierownika danego podmiotu, zawierać wskazanie przepisu z zakresu finansów publicznych budzącego wątpliwości interpretacyjne, z podaniem proponowanego rozwiązania problemu i właściwej oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub przyszłego zdarzenia i nie może dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy. Wniosek jest do pobrania na stronie BIP Izby.

Przesłane przez Panią pismo nie spełnia określonych powyżej przesłanek i tym samym nie podlega rozpatrzeniu w trybie wyżej powołanego przepisu art. 13 pkt 11 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.

Jednocześnie wskazuję, że tworzenie i prowadzenie stron BIP uregulowane zostało przede wszystkim przez przepisy ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176 z późn. zin.) oraz rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. z 2007 r., nr 10, poz. 68). Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. biuletyn ten jest urzędowym publikatorem teleinformatycznym. W świetle art. 33 ust. l ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm.) urząd gminy stanowi aparat pomocniczy organu wykonawczego gminy, a jego celem jest zapewnienie sprawnej realizacji jego zadań. Zgodnie zaś z art. 26 ustawy o samorządzie gminnym organem wykonawczym gminy jest wójt.

Stosownie natomiast do art. 24h ust. 3 pkt 2 13 ustawy o samorządzie gminnym – wójt składa oświadczenie majątkowe wraz z kopią swojego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego korektą wojewodzie, zaś zastępca wójta, dokumenty te składa wójtowi. Weryfikacja złożonych oświadczeń majątkowych leży zatem w zakresie kompetencji organów wskazanych w ustawie.

W zakresie kwestii łączenia stanowisk zastępcy wójta i sekretarza gminy wskazuję, że ustawa o samorządzie gminnym oraz ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282 z późn. zm.), a także orzecznictwo sądowe pozwalają przyjąć, że istnieje obowiązek powołania zastępcy wójta. Przy czym możliwe i prawnie dopuszczalne jest zatrudnienie (na podstawie umowy o pracę) tej samej osoby na stanowisku sekretarza gminy.

{RIO Lublin, 2022-02-16, sygn. RIO.V.070.10.2022}