Stanowisko RIO Kielce:
Wnioskiem doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 10.06.2022 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytanie:
Czy obniżenie stawki podatku od nieruchomości od budowli dotyczącej działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w rozumieniu ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków należy przyjąć w ramach programu pomocy de minimis (projekt 1 uchwały w załączeniu), czy jako nie stanowiący pomocy publicznej (projekt 2 uchwały w załączeniu).
Z opisu stanu faktycznego wynika, że w maju 2022 r. przygotowano projekt uchwały w sprawie obniżenia stawki podatku od nieruchomości od budowli z 2% na 0,5% w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków jako program pomocy de minimis. Projekt został przesłany do Prezesa UOKiK. W dniu 6.06.2022 r. Prezes UOKiK przesłał zastrzeżenia do ww. projektu chwały, w związku z zasadnością podjęcia przedmiotowej uchwały, w sytuacji gdy z obniżonej stawki będzie korzystał tylko jeden przedsiębiorca, którego działalność ma charakter,,monopolu naturalnego”. Nadto Prezes UOKiK zalecił Gminie dokonanie oceny, czy działalność podmiotu, który uzyska korzyść finansową, nie zakłóca ani nie grozi zakłóceniem konkurencji i nie narusza wymiany handlowej między państwami członkowskimi.
Odpowiadając na powyższe pytania, wskazać należy na następujące okoliczności. Przedmiotowy wniosek o udzielenie wyjaśnienia dotyczy podatnika – zakładu budżetowego pn. Zakład Usług Komunalnych w Górnie. Zakład realizuje zadania gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Zakład realizuje zadania własne gminy nie dążąc do osiągania zysku. Wysokość taryf ustalanych przez Radę Gminy w Górnie powoduje, że działalność zakładu budżetowego jest deficytowa, co powoduje konieczność ustalania dopłat przedmiotowych z budżetu do ustalonych stawek.
Jak wynika z art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1170 ze zm.), dalej u.p.o.l. grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą.
Działalnością gospodarczą w myśl art. 1a ust. 1 pkt 4 u.p.o.l. jest działalność, o której mowa w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, 1479, 1629, 1633 i 2212). Zgodnie z art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Grunty, budynki i budowle jako przedmiot podatku od nieruchomości podlegają opodatkowaniu stawkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej, w sytuacji gdy są w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. W przypadku przedmiotowego zakładu budżetowego wykonującego zadania gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, nie wypełniono definicji działalności gospodarczej. Celem świadczenia usług nie jest działalność zarobkowa.
Wobec powyższego zakład budżetowy winien wykazywać w deklaracjach na podatek od nieruchomości wyłącznie posiadane grunty i budynki według stawki pozostałe grunty i pozostałe budynki.
Zatem bezprzedmiotowe byłoby podjęcie uchwała w zakresie obniżenie stawki podatku od nieruchomości od budowli dotyczącej działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, albowiem przedmiotowe budowle będące w posiadaniu zakładu budżetowego, nie podlegają opodatkowaniu.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{RIO Kielce, 2022-06-22, sygn. WI.54. 32.2022}