Naliczenie wynagrodzenia nauczyciela za czas strajku

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na wniosek z 17 lipca br. w zakresie zgłoszonych wątpliwości co do naliczenia wynagrodzenia nauczyciela za czas strajku, uprzejmie informuję:

Zgodnie z przepisami art. 80 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 z późn. zm.) wynagrodzenie przysługuje za wykonaną pracę. W okresie strajku, zorganizowanego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 174 z późn. zm.), pracownik zachowuje prawo do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy, z wyjątkiem prawa do wynagrodzenia, o czym stanowi przepis art. 23 ust. 2 tej ustawy. Z kolei zgodnie z przepisami art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1989 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 z późn. zm.) wynagrodzenie nauczycieli składa się z. wynagrodzenia zasadniczego, dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, z wyłączeniem świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i dodatku wiejskiego. Wobec tego, że zgodnie z przywołanymi przepisami art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela, świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz dodatek wiejski nie są zaliczane do wynagrodzeń, których wypłata jest wyłączona za okres strajku, nauczyciel wspomnianym okresie – zachowuje do nich prawo.

Ponieważ brak jest przepisów szczególnych regulujących sposób obliczania wynagrodzenia nauczycieli za okresy nieświadczenia pracy, stąd w tym zakresie zastosowanie ma rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w kodeksie pracy (Dz.U. z 2017 r. poz. 927).

Jednocześnie przypominam, że regionalne izby obrachunkowe zobowiązane są zgodnie z przepisami art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.)- do udzielania wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy. Wniosek powinien być podpisany przez kierownika danego podmiotu, zawierać wskazanie przepisu z zakresu finansów publicznych budzącego wątpliwości interpretacyjne, z podaniem proponowanego rozwiązania problemu i właściwej oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub przyszłego zdarzenia i nie może dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy.

Odpowiedź na zawarte w Pani wniosku pytania sprowadzałaby się w istocie do dokonania obliczenia czasu pracy nauczyciela i naliczenia potrąceń z należnego wynagrodzenia (opowiedzenia się co do prawidłowości dokonanych przez jednostkę odliczeń, w sytuacji gdy osoba zainteresowana nie akceptuje sposobu obliczenia czy wysokości wynagrodzenia za czas strajku). Izby nie są właściwe do rozstrzygania w indywidualnych sprawach i udzielania indywidualnych porad prawnych. Prawidłowy tryb postępowania w opisanym przez Panią stanie faktycznym powinien zostać ustalony w oparciu o interpretację prawa wydaną przez odpowiednie służby zapewniające obsługę prawną i mające wgląd w dokumenty istotne dla tej sprawy.

{RIO Lublin, 2019-07-24, sygn. RIO – I – 430/24/19}