Stan faktyczny:
Zgodnie z art. 217 ust. 2 deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być sfinansowany między innymi przychodami pochodzącymi z:
— nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego 2 lat ubiegłych, pomniejszonej o środki określone w pkt 8;
— wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki i samorządu terytorialnego, wynikających z rozliczeń wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych;
— niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach oraz wynikających z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i dotacji na realizację programu projektu lub zadania i finansowanego z udziałem tych środków.
W sprawozdaniu Rb-NDS w poz. D13. należy wykazać nadwyżkę z lat ubiegłych, pomniejszoną o niewykorzystane środki pieniężne o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy o finansach i publicznych, wykazywane w poz. D13a., natomiast w poz. D15. wykazuje się wolne środki, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych.
Pytanie:
Czy w przypadku wykonania przez jednostkę samorządu terytorialnego nadwyżki budżetowej za dany rok należy ująć ją w roku następnym w sprawozdaniu Rb-NDS w poz. D13. jako nadwyżkę z lat ubiegłych. czy też należy odnieść się do skumulowanego wyniku budżetu, i jeżeli jest on ujemny to ująć ją w poz. DIS. jako wolne środki?
Czy może należałoby zastosować inny sposób wykazywania tych środków?
Stanowisko własne:
Budżet Województwa Łódzkiego na koniec 2020 roku ma ujemny skumulowany wynik budżetu oraz nadwyżki budżetu za 2020 i 2019 rok. Biorąc pod uwagę zapisy wyżej przytoczonych aktów prawnych przychodem w roku 2021 winny być:
1. nadwyżka budżetu za 2020 rok pomniejszona o niewykorzystane środki pieniężne, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy o finansach publicznych i powiększona o nadwyżkę z 2019 roku (poz. D13. Rb-NDS).
2. niewykorzystane środki pieniężne. o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy o finansach publicznych powiększone o niewykorzystane środki z 2019 roku (poz. D13a. Rb-NDS).
3. wolne środki. o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych (poz. D15. Rb—NDS).
Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo Pana Skarbnika zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wskazanie: czy w przypadku wykonania przez jednostkę samorządu terytorialnego nadwyżki budżetowej za dany rok, należy ją ująć w roku następnym w sprawozdaniu Rb-NDS w poz. D13. jako nadwyżkę z lat ubiegłych, czy też należy odnieść się do skumulowanego wyniku budżetu, i jeżeli jest on ujemny to ująć ją w poz. D15 jako wolne środki (. ..) – uprzejmie informuję, że Izba, co do zasady, podziela Państwa własne stanowisko sformułowane we wniosku, przy czym wskazuje, że w poz. D13 należy wykazywać (zgodnie z § 12 pkt 5 lit. c Załącznika nr 36 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej) nadwyżki z lat ubiegłych w wysokości niewykorzystanych środków pieniężnych pochodzących z nadwyżek budżetów lat ubiegłych pomniejszonych o środki określone w art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy o finansach publicznych.
Odnosząc się do kwestii uwzględniania skumulowanego wyniku budżetu wnikającego z bilansu wykonania budżetu uprzejmie informujemy, że pozostaje aktualne stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 23 października 2020 r. Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi (znak WA 4120- 16/2020—3) skierowanym do wszystkich jednostek samorządu terytorialnego cyt.: „biorąc pod uwagę zmiany wprowadzone do art. 217 ust. 2 pkt 5 i 8 ustawy Izba podkreśla, że ustalając kwotę wolnych środków, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 pozostała do dyspozycji jednostki po rozliczenia budżetu rocznego należy stosować literalne brzmienie powyższego przepisu, a tym samym nie widzi już podstaw do stosowania dotychczasowych metod ustalania kwoty wolnych środków mogących służyć finansowaniu deficytu w oparciu o bilans z wykonania budżetu.”
Jednocześnie Izba informuje, ze stanowisko zawarte w niniejszym piśmie udzielone zostało w ramach prowadzonej działalności informacyjnej i nie ma mocy wiążącej.
{Urząd Marszałkowski w Łodzi, 2021-05-19, sygn. -}
{RIO Łódź, 2021-07-081 sygn. WA 4120-17/2021-w}