Możliwości zmiany umowy zawartej z wykonawcą i przedłużenia terminu wykonania zamówienia, przy nieokreśleniu okoliczności zmiany umowy w SIWZ, w związku z art. 15 r ustawy COVID

Stanowisko RIO Olsztyn:

W odpowiedzi na pismo z dnia 1 czerwca 2021 r. znak RIZ.7011.23.2019 w sprawie możliwości zmiany umowy zawartej z wykonawcą i przedłużenia terminu wykonania zamówienia, przy nieokreśleniu okoliczności zmiany umowy w SIWZ, w związku z art. 15 r ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach, związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1842 ze zm.), zwanej dalej „specustawą”, Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie wyjaśnia, co następuje:

Z nadesłanego pisma nie wynika, kiedy zawarto umowę w sprawie zamówienia publicznego, a jest to istotne do ustalenia, czy do zmiany umowy stosuje się przepisy dotychczasowe, tj. ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.), czy też przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129].

W świetle art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę — Prawo zamówień publicznych [Dz. U. z 2019 r., poz. 2020), do postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej wart. 89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy dotychczasowe.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 wyżej cyt. ustawy, do umów w sprawie zamówienia publicznego oraz umów ramowych, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, zawartych przed dniem 1 stycznia 2021 r. oraz po dniu 31 grudnia 2020 r., w następstwie postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r., także stosuje się przepisy dotychczasowe.

Zdaniem tut. Izby przesłanką do zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego jest generalnie zgodność tej zmiany z przepisami art. 455 Ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych lub art. 144 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.

Jedną z przesłanek dopuszczających zmianę umowy, przewidzianą zarówno w starej jak i nowej ustawie Prawo zamówień publicznych, są okoliczności, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć (art. 144 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. oraz art. 455 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 11 września 2019 r.).

Aby dopuścić dostosowanie umów w sprawie zamówienia publicznego do wyjątkowych okoliczności wynikających z COVID-19, ustawodawca wprowadził w ramach „specustawy” specjalne uregulowania w tym zakresie. W tym miejscu należy podkreślić, że specustawa nie wprowadza odrębnej przesłanki do zmiany umowy, pozwala jednak na stwierdzenie, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19, mogą zostać uznane za takie, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć.

W tym miejscu należy wskazać, że Izba nie ma uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienie należy potraktować, jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.

{Urząd Gminy Górowo Iławeckie, 2021-06-01, sygn. RIZ.7011.23.2019}
{RIO Olsztyn, 2021-06-30, sygn. RIO.III.072-61/2021}