Stanowisko RIO Szczecin:
Odpowiadając na pismo Pana Starosty z dnia 15 lutego br. (znak: FK.3032.1.2022.EM), dotyczące możliwości wydatkowania rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe na usługę przełożenia zasilania energetycznego w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej Szczecinek ze względu na postępujące zmiany klimatu wskazuję, co następuje. Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie na mocy art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137) udziela wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych. Izba wskazuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej Izby zamieszczono stosowny druk wniosku o udzielenie wyjaśnień, ułatwiający prawidłowe sformułowanie wniosku, w tym przedstawienie przez wnioskującego stanu faktycznego oraz stanu prawnego, na tle których zrodziły się wątpliwości, proponowanego rozwiązania sprawy, ze wskazaniem podstawy prawnej takiego rozwiązania, zaopiniowanego przez obsługę prawną właściwej jednostki samorządu terytorialnego oraz jasnego wskazania zaistniałych wątpliwości.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 261) finansowanie wykonywania zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego należy do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, w tym powiatów. W myśl art. 26 ust. 4 ustawy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego tworzy się rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości nie mniejszej niż 0,5% wydatków wskazanych w przywołanym przepisie. Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie wskazuje, że rozwiązanie rezerwy na zarządzanie kryzysowe może być determinowane jedynie sytuacją kryzysową w rozumieniu art. 3 pkt 1 ww. ustawy. Powyższe stanowisko jest zbieżne z orzecznictwem sądów administracyjnych oraz organów nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego, w ocenie których „istota rezerwy na zarządzanie kryzysowe jest związana z wydatkami nieprzewidzianymi, nieplanowanymi, które mogą powstać w sytuacji kryzysowej będącej następstwem określonych zagrożeń. To, że zarządzanie kryzysowe polega m.in. na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, nie oznacza, iż z rezerwy na ten cel można dokonywać wydatków bez względu na okoliczności. Istotą rezerw jest bowiem to, że nie można ich na etapie uchwalania budżetu podzielić na działy i rodzaje wydatków” (WSA w Warszawie z dnia 8 lipca 2014 r. sygn. akt V SA/Wa 1122/14; podobnie: WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 6 maja 2015 r. sygn. akt II SA/Go 220/15; uchwała Nr 11/605/2013 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 8 maja 2013 r.).
W ocenie Izby przeznaczenie środków z rezerwy na zarządzanie kryzysowe na cel wskazany w złożonym przez Starostę wniosku, jest możliwe o ile wypełnia przesłanki wymienione w ustawie. Jednocześnie informuję, że powyższe nie stanowi wiążącej wykładni przepisów prawa, a jedynie prezentuje pogląd na zagadnienie przedstawione w złożonym wniosku. Wskazuję tym samym, że decyzja o przeznaczeniu rezerwy na zarządzanie kryzysowe należy do organów powiatu.
{RIO Szczecin, 2022-03-04, sygn. K.43.2.2022 }