Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo Pana Prezydenta zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia odnośnie możliwości pokrycia ze środków pochodzących z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi kary pieniężnej wynikającej z nieosiągnięcia wymaganych poziomów recyklingu uprzejmie informuję:
Ze skierowanego do Izby pisma wynika, że Łódzki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w Łodzi na podstawie art. 61 § 1 i 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz art. 9z ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, art. 6 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw, rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za korzystanie ze środowiska wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wymierzenia Gminie Miasta Sieradza administracyjnej kary pieniężnej za brak realizacji obowiązku wynikającego z. art. 3b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, tj. nieosiągnięcia w 2019 roku wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych frakcji: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 40%.
Stosownie do art. 9zd. ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach podmiot, na który nałożono karę pieniężną, jest obowiązany uiścić tę karę w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.
W zapisach ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie określono wprost z jakich źródeł gmina powinna ponieść ewentualne koszty związane z nałożoną karą pieniężną. Katalog kosztów, które gmina może pokryć z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wymieniony został w art. 6r ust. 2-2b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego i prawnego powstała wątpliwość, czy w przypadku jeśli na gminę nałożona zostanie kara pieniężna wynikająca nieosiągnięcia wymaganych poziomów recyklingu (na podstawie art. 9z ust. 2-2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) gmina może pokryć jej koszt z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Miasto Sieradz w przedmiotowej sprawie stoi na stanowisku, iż ewentualne kary pieniężne wynikające z nieosiągnięcia wymaganych poziomów recyklingu (na podstawie art. 9z ust. 2-2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) mogą być pokrywane z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ponieważ osiągany w poszczególnych latach poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (oraz inne poziomy wynikające z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) wynika w sposób bezpośredni ze sposobu w jaki mieszkańcy gminy gromadzą i pozbywają się odpadów komunalnych. Miasto Sieradz podejmuje szereg działań mających na celu osiągnięcie wymaganego poziomu recyklingu, jednak głównym czynnikiem nieosiągnięcia poziomu jest brak prawidłowej segregacji przez mieszkańców.
W ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi stanowisko to nie zasługuje na aprobatę, zdaniem RIO w Łodzi, w obowiązującym stanie prawnym, nałożonej na Miasto kary pieniężnej, będącej skutkiem braku – po stronie Miasta – realizacji obowiązków dotyczących osiągnięcia wymaganych poziomów recyklingu nie można pokrywać środkami pochodzącymi z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, albowiem nie są to koszty związane z systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, o którym mowa w przepisie art. 6r ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W szczególności kosztów przedmiotowej kary nie można zaliczyć do kosztów związanych z obsługą administracyjną systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które dotyczą przede wszystkim kosztów bieżących (np. kosztów sprzętu komputerowego czy też materiałów).
Informuję jednocześnie, że stanowisko przedstawione w niniejszym piśmie udzielone zostało w ramach prowadzonej przez Izbę działalności informacyjnej i nie ma mocy wiążącej.
{RIO Łódź, 2022-12-14, sygn. WA 4120-45/2022-w}