Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na Pana wniosek z dnia 17 sierpnia 2017 roku o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi na wstępie zaznacza, iż uchwały w zakresie rozporządzania mieniem jednostek budżetowych tj. podejmowane na podstawie powołanego przez Pana w pytaniu drugim art. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych nie są objęte kompetencjami nadzorczymi regionalnych izb obrachunkowych. Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym mieszczą się w kompetencjach nadzoru wojewody.
Biorąc jednakże pod uwagę całość kwestii podniesionych w Pana zapytaniu, to jest prośby o wskazanie sposobu postępowania przy:
1) włączeniu z dniem 1 września 2017 r. Publicznego Gimnazjum w Warcie do Zespołu Szkół Publicznych Szkoły Podstawowej im. kpt. pil. Stanisława Skarżyńskiego w Warcie
2) przekształcaniu na podstawie art. 191 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60) Zespołu Szkół Publicznych w Rossoszycy w Szkołę Podstawową w Rossoszycy.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi podnosi co następuje:
1) zgodnie z art. 79 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi, zaś zasady gospodarki finansowej tych szkół, przedszkoli i placówek określają odrębne przepisy,
2) zasady gospodarki finansowej jednostek budżetowych wynikają w szczególności z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie,
3) generalne zasady tworzenia, łączenia i likwidacji jednostek budżetowych wynikają z art. 12 ustawy o finansach publicznych
4) zasady przekształcenia gimnazjów w inne jednostki systemu oświaty lub włączenia ich w inne jednostki systemu oświaty określa ustawa z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe, w tym w szczególności wskazują sytuacje w których nie stosuje się przepisów (art. 129 ust. 14 i 15) o likwidacji jednostek oświatowych,
5) zasady przekształcania zespołów szkół, w skład których wchodziły dotychczasowe gimnazja określają w szczególności przepisy art. 191 ust. 1, art. 193 ust. 1 i 2, art. 196 ust. 1 oraz art. 198 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o finansach publicznych o utworzeniu, połączeniu lub likwidacji jednostek budżetowych co do zasady decyduje organ stanowiący, jednakże w drodze wyjątku może to także nastąpić w drodze innych ustaw.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 i 5 decyzja organu stanowiącego o przeznaczeniu mienia w przypadku likwidacji lub połączenia następuje gdy owe zdarzenia są konsekwencją woli wyrażonej przez organ stanowiący jednostki.
W przypadku łączenia lub likwidacji jednostek budżetowych wynikających z odrębnych ustaw, wydaje się, iż przepisy art. 12 ust. 3-7 mogą (ale nie muszą) być zastosowane – o ile nie stoją na przeszkodzie normy określające zasady przekształceń zawarte w przepisach szczególnych.
W związku z powyższym, Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi podziela tezę. iż przekształcenie:
1) Zespołu Szkół Publicznych w Rossoszycy dokonane na gruncie ustawy z 14 grudnia 2016 1. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (o ile zostało dokonane w zgodzie z art. 191 ustawy) nastąpiło z mocy prawa poprzez przekształcenie jednostki oświatowej w inną jednostkę oświatową, której zadania są realizowane w ramach tej samej jednostki budżetowej,
2) Publicznego Gimnazjum w Warcie włączonego na podstawie art. 129 ust. 1 pkt 2 do ZSP w Warcie Publicznej Szkoły Podstawowej w Warcie również nastąpiło z mocy prawa poprzez włączenie jednostki oświatowej (gimnazjum) w struktury innej jednostki systemu oświaty (szkoła podstawowa) przy jednoczesnym połączeniu jednostek budżetowych w jedną.
Za powyższym przemawia także fakt, iż ustawodawca używając w odniesieniu do jednostek systemu oświaty będących jednocześnie jednostkami budżetowymi zwrotów przekształca się” i włącza się” wskazał nie tylko na reorganizację sposobu realizacji zadań, lecz także pośrednio określił sposób reorganizacji jednostek sektora finansów publicznych.
Wobec powyższego Izba zaznacza, iż przekształcenie jednostki budżetowej lub łączenie jednostek budżetowych następujące w związku z realizacją przepisów ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe, może w zależności od konkretnego stanu faktycznego rodzić obowiązki wynikające z ustawy o rachunkowości w przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 12 (co do zamykania i otwierania ksiąg rachunkowych) oraz w art. 26 ust. 4 (w zakresie inwentaryzacji).
{RIO Łódź, 2017-09-22, sygn. WA 4120-10/2017-w}