Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu:
W związku z wnioskiem z dnia 5 marca 2019 r. doręczonym w dniu 8 marca 2019 r. dotyczącym ujęcia w księgach rachunkowych operacji związanych z wyłączeniem z eksploatacji składowiska odpadów w m. Smogulec, Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu wyjaśnia, co następuje.
Stosownie do art. 3 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach trwałych – rozumie się przez to, z zastrzeżeniem pkt 17, rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności:
- nieruchomości – w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
- maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy,
- ulepszenia w obcych środkach trwałych,
- inwentarz żywy.
Środki trwałe oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub leasingu zalicza się do aktywów trwałych jednej ze stron umowy, zgodnie z warunkami określonymi w ust. 4.
Biorąc powyższe pod uwagę w ocenie tut. Izby jeżeli w wyniku wydanych przez Marszalka Województwa Wielkopolskiego decyzji doszło do zamknięcia składowiska odpadów w m. Smogulec to powyższy środek trwały przestał spełniać przesłanki o jakich mowa w art. 3 pkt 15 ustawy o rachunkowości.
Zatem składowisko odpadów jako obiekt niespełniający definicji środka trwałego winien zostać zdjęty z ewidencji bilansowej pod datą jego zamknięcia zapisem Wn 071 / Ma 011 (w części dotychczas umorzonej) oraz Wn 800 / Ma 011 (w części dotychczas nieumorzonej). Ujęcie zlikwidowanego składowiska odpadów w ewidencji pozabilansowej zależy od przyjętych w tym zakresie uregulowań wewnętrznych jednostki, tzn. zapisów w obowiązującej polityce rachunkowości. Niemniej ze względu na istotność powyższego zdarzenia zasadnym byłoby utworzenie właściwej ewidencji pozabilansowej w powyższym zakresie (po ustaleniu jej w obowiązującej polityce rachunkowości).
Stanowisko prezentowane przez Izbę nie stanowi wiążącej interpretacji prawa, a jedynie pogląd Izby w zakresie objętym pytaniem.
{Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Gołańczy, 2019-04-01, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu, 2019-03-05, sygn. WA-0280/15/2019}