Księgowanie przypisów i opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo Pana Prezydenta zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wskazanie:

1. Czy przypis należności na koncie 221 należy księgować w ujęciu miesięcznym tj. w każdym miesiącu dokonywać przypisu odrębnie za dany miesiąc, czy można dokonywać przypisu za cały okres tj. od 1 lipca 2013r. do 31 grudnia 2013r. (taki sposób dokonywania przypisów byłby poparty odpowiednim zapisem w zarządzeniu w sprawie zasad rachunkowości oraz zakładowego planu kont)? Czy w przypadku księgowania przypisów co miesiąc, wpłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszczone przed dokonaniem przypisu należy traktować jako nadpłaty?.

2. Jak prawidłowo naliczać odsetki z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Przykładowo zadeklarowano miesięczną opłatę w kwocie 10,00zł., jednocześnie ustalono termin płatności poszczególnych rat opłaty co trzy miesiące. Czy odsetki od rat 2013-09, 2013-10, 2013-11, których termin płatności upływa 15 grudnia 2013r., należy liczyć odrębnie dla każdej raty (każdego miesiąca), od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności, czy też należy je obliczać od powstałej zaległości w tym przypadku od opłat miesięcznych za 2013-09, 2013-10, 2013-11 w łącznej kwocie 30,00zł, traktując je jako jedną rate?

uprzejmie informuję, co następuje:

Zgodnie z art. 61 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz.U. 2012, 391 ze zm.) obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje

1. W przypadku nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 1 za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkują mieszkańcy
2. W przypadku nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 2 za każdy miesiąc, – w którym na danej nieruchomości powstają odpady komunalne.

Przepis art. 6i ustawy o utrzymaniu czystości porządku w gminach nie reguluje kwestii związanych z ewidencją dochodów wynikającą z obowiązku ponoszenia opłat.

Stosownie do treści art. 40 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity Dz.U. 2013, 885 ze zm.) jednostki sektora finansów publicznych prowadzą rachunkowość zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem zasad określonych w niniejszej ustawie. Po myśli ust. 2 pkt 1 tegoż artykułu dochody i wydatki ujmuje się w terminie ich zapłaty, niezależnie od rocznego budżetu, którego dotyczą. W ewidencji ujmować powinno się również etapy rozliczeń poprzedzające płatność dochodów i wydatków (ust. 2 pkt 2 art. 40 ustawy o finansach publicznych).

Z przywołanych wyżej przepisów bezsprzecznie wynika, że w przypadku, gdy z uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego wynika, że terminy płatności opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi są ustalone kwartalnie, to również przypis tych należności winien być ujmowany w tych terminach.
Udzielając odpowiedzi na drugie z postawionych pytań, podnieść należy, co następuje:
Zgodnie z treścią art. 6q ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia
organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta. Z treści art. 51 Ordynacji wynika, że zaległością podatkową jest podatek nie zapłacony w terminie płatności a od zaległości podatkowych, zgodnie z art. 53 Ordynacji naliczane są odsetki za zwłokę.

Uwzględniając postanowienia przywołanych przepisów przyjąć należy, że odsetki winny być naliczane od pierwszego dnia po upływie terminu płatności do dnia zapłaty. Odnosząc zatem przywołane regulacje do pytań ewentualne odsetki będą naliczane od 16 marca, 16 czerwca, 16 września, 16 grudnia danego roku.

Bacząc także na przywołane wyżej przepisy należy uznać, że wpłaty dokonane przed terminem płatności są nadpłatami w rozumieniu przepisów art. 72 i nast. Ordynacji podatkowej.

Na marginesie problemu należy zauważyć, że w przypadku opłat za gospodarowanie odpadami ustawodawca nie wprowadził regulacji świadczącej o ratalnych terminach tej opłaty, o czym mowa we wniosku pana Prezydenta.

{RIO Łódź, 2014-01-16, sygn. WA 4120-16/2013/w/}