Koszty wycieczki zagranicznej do Niemiec

Stanowisko RIO Opole:

W odpowiedzi na pismo z dnia 1 sierpnia 2016 r., uzupełnione pismami z dnia 4 i 14 października 2016 r., dotyczące pytania czy można z dotacji gminnej dla szkoły podstawowej prowadzonej przez Stowarzyszenie, sfinansować wszystkie koszty wycieczki zagranicznej do Niemiec, związanej z realizacją podstawy programowej, informuję co następuje.

Podstawę prawną dotowania publicznych i niepublicznych przedszkoli stanowią przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.).

Z treści art. 90 ust. 3d powołanej regulacji prawnej wynika, że dotacje, o których mowa w ust. 1a-3b, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:

1) pokrycie wydatków bieżących szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki, w tym na:

a) wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej szkołę, przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora szkoły, przedszkola lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego,

b) sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 5 ust. 7 – z wyjątkiem wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów lub wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego;

2) zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, obejmujących:

a) książki i inne zbiory biblioteczne,

b) środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w szkołach, przedszkolach i placówkach,

c) sprzęt sportowy i rekreacyjny,

d) meble,

e) pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości, w momencie oddania do używania.

Ustawa o systemie oświaty nie stanowi odrębnej definicji określenia wydatki bieżące”, którym się posługuje. Dlatego też dokonując interpretacji tego określenia, należy przyjąć, że zakres tego pojęcia określają przepisy powszechnie obowiązujące, tj. przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).

Przepisy art. 236 ust. 2 tej ustawy określają, że przez wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi. Załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (tj. Dz.U. z 2014 r., poz. 1053 ze zm.) określa rodzaje wydatków bieżących jednostek budżetowych. W związku z powyższym, dla potrzeb rozliczania wykorzystania dotacji podmiotowych należy kierować się definicją wydatków bieżących określoną w ww. przepisach.

Z powołanej regulacji wynika, że rozliczeniu z dotacji podlega każdy wydatek, który po pierwsze ma charakter wydatku bieżącego, a po drugie wydatek jest bezpośrednio ponoszony na cele szkoły. Co istotne, przepisy prawne nie określają zamkniętego katalogu zadań szkoły w zakresie kształcenia, wychowania i opieki. Wskazują jedynie podstawowe zadania, które szkoła jest zobligowana realizować. Nie wyklucza to możliwości organizowania przez szkołę dodatkowych zajęć edukacyjnych, opiekuńczych.

Niewątpliwie opisane w nadesłanej korespondencji rodzaje wydatków posiadają walor wydatków bieżących. Jednakże kluczowe dla omawianego zagadnienia jest aby pokrywane z dotacji oświatowej koszty przeznaczone były na realizację zadań szkoły w zakresie kształcenia, wychowania i opieki. Zatem otrzymana przez beneficjenta dotacja winna zostać wykorzystana zgodnie z regułami określonymi w art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty.

Ponadto niezbędne jest aby statut szkoły określał jej cele i zadania, zgodnie z art. 60 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Z brzmienia statutu powinny wynikać obowiązki, które przyjęła na siebie szkoła, stanowiące podstawę finansowania poszczególnych wydatków.
Mając na względzie powyższe, możliwe jest pokrycie kosztów wycieczki w ramach realizacji zadań edukacyjnych i podstawy programowej, a zatem możliwość poniesienia ze środków publicznych wyszczególnionych wydatków znajduje prawne podstawy.

Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.

{RIO Opole, 2016-11-01, sygn. NA.III-0221-13/2016}