Koszty prowadzenia warsztatów terapii zajęciowej. Czy dofinansowanie z budżetu powiatu w formie rzeczowej jest możliwe?

Stanowisko RIO Zielona Góra:

Odpowiadając na przesłane przez Panią Dyrektor w piśmie z dnia 20 lutego 2018 r. znak: PON.4110.1.2017 pytanie, cyt.: „czy możliwe jest sfinansowanie wymaganego w ramach Programu wyrównywania różnic między regionami wkładu własnego ze środków Powiatu stanowiących 10% udziału kosztów działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej.”, wyjaśniam:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze informuje, że zgodnie z art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r., poz. 561), do zadań Izby należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy w zakresie spraw dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych. Katalog podmiotów uprawnionych do występowania o udzielenie wyjaśnień w zakresie spraw dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, ma charakter zamknięty i określony jest w cytowanym przepisie. Zgodnie z przyjętą procedurą wniosek powinien spełniać następujące warunki:

  • wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych będą udzielane na pisemny wniosek – wzór zamieszczony jest stronie internetowej Izby, podmiotu wskazanego w art. 1 ust. 2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych podpisany przez kierownika jednostki lub osobę upoważnioną;
  • wniosek nie może dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązywania konkretnej i indywidualnej sprawy;
  • wnioskujący wskazuje konkretny przepis lub przepisy z zakresu finansów publicznych – którego, których stosowanie rodzi wątpliwości i ma być przedmiotem wyjaśnień Izby, dołączając własne stanowisko w sprawie;
  • wyjaśnienia udzielane przez Izbę nie są wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnień.

Przesłane przez Panią Dyrektor zapytanie dotyczy sposobu rozwiązania konkretnej sprawy, która winna być rozpatrzona przez służby merytoryczne i prawne PCPR i Powiatu Żagańskiego.

Przedstawiając powyższe stanowisko, wyjaśniam jednak, że zasady dofinansowania kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej regulują przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz.2046 z późn. zm.). Z przepisu art. 35a ust. 1 pkt 8 ww. ustawy wynika, że do zadań powiatu należy m.in. dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej, stanowiących jedną z form aktywności wspomagającej proces rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych. Natomiast art. 10b ust. 2 i 2a stanowią, że koszty utworzenia, działalności i wynikające ze zwiększenia liczby uczestników warsztatu są współfinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz ze środków samorządu powiatowego, lub innych źródeł, z zastrzeżeniem ust. 2a, 2b, 3 i 4 oraz art. 68c ust. 1 oraz, że koszty działalności warsztatu są finansowane ze środków samorządu powiatowego w wysokości co najmniej 10% tych kosztów. Katalog kosztów działalności warsztatu, które mogą być dofinansowywane ze środków PFRON określa rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz.U. Nr 63, poz. 587) wydane na podstawie art. 10b ust. 7 wyżej powołanej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. W § 19 rozporządzenia określono, że do kosztów działalności warsztatu, które mogą być dofinansowywane ze środków Funduszu, zalicza się koszty:

  • wynagrodzenia pracowników warsztatu, należnych od pracodawcy składek na ubezpieczenia społeczne pracowników, a także składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych – w przypadku ich ponoszenia;
  • niezbędnych materiałów, energii, usług materialnych i usług niematerialnych związanych z funkcjonowaniem warsztatu;
  • dowozu uczestników lub eksploatacji samochodu, związanej z realizacją programu rehabilitacyjnego i niezbędną obsługą działalności warsztatu;
  • szkoleń pracowników warsztatu związanych z działalnością warsztatu;
  • ubezpieczenia uczestników warsztatu;
  • ubezpieczenia mienia warsztatu;
  • wycieczek organizowanych dla uczestników warsztatu;
  • materiałów do terapii zajęciowej w pracowniach, w tym w pracowni gospodarstwa domowego;
  • związane z treningiem ekonomicznym.

Za zgodą powiatu, nie więcej niż 3 % środków Funduszu przeznaczonych na pokrycie rocznych kosztów działalności warsztatu można wykorzystać na niezbędną wymianę zużytego wyposażenia warsztatu lub jego dodatkowe wyposażenie.

Przedstawiając powyższe należy uznać, że w ramach 10% obligatoryjnego dofinansowania przez Powiat kosztów działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej nie można finansować zakupu samochodu. Powiat jednak oprócz 10% obligatoryjnego dofinansowania, realizując zadania własne w zakresie wspierania osób niepełnosprawnych może udzielić – w miarę swoich możliwości finansowych, dotacji celowej na rzecz Warsztatów Terapii Zajęciowej z przeznaczeniem na dofinansowanie zadania realizowanego w ramach programu PFRON-u lub samodzielnie zakupić samochód i następnie użyczyć go Stowarzyszeniu prowadzącemu Warsztaty Terapii Zajęciowej.

{Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Żaganiu, 2018-02-20, sygn. PON.4110.1.2017}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, 2018-03-05, sygn. RIO.II.K.071.3.2018 }