Koszty obsługi wypłacania odbiorcom dodatku węglowego na remont pomieszczeń

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na Pani wniosek z 6 października 2022 r. o udzielenie wyjaśnień w zakresie przeznaczenia otrzymanych środków z tytułu kosztów obsługi wypłacania odbiorcom dodatku węglowego na remont pomieszczeń informuję:

Zgodnie z przepisami art. 5 ust. 1 i 2 ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. poz. 1692 z późn. zm.) gminy otrzymują środki na realizację wypłat dodatku węglowego z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, w granicach kwot określonych na ten cel w planie tego Funduszu, a przy ustalaniu wysokości tych środków uwzględnia się koszty wypłacania odbiorcom dodatku węglowego, w wysokości 2% łącznej kwoty dotacji wypłaconych w gminie.

Przepisy art. 65 ust. 5 pkt 6 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568 z późn. zm.) stanowią, że środki tego Funduszu mogą być przeznaczone na wypłaty i obsługę dodatku węglowego.

Jednostka realizująca zadanie zlecone podejmuje samodzielne decyzje w sprawie optymalnego wyboru metod i środków służących ich realizacji, które w konsekwencji przekładają się na koszty obsługi tego zadania. Poza kosztami bezpośrednio związanymi z realizacją danego zadania (osobowymi, administracyjnymi, eksploatacyjnymi, rzeczowymi i materiałowymi), występującymi w zazwyczaj w każdej jednostce realizującej takie samo zadanie publiczne, w danej jednostce mogą wystąpić koszty pośrednio związane z jego realizacją, jak np. przystosowanie, wyodrębnienie miejsca/pomieszczenia, w którym zadanie będzie realizowane.

Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego nie wynika jednoznacznie, czy otrzymane środki na obsługę dodatku węglowego przeznaczone miałyby być na modernizację/odnowienie pomieszczenia, koniecznego do realizacji tego zadania (co w świetle powyższego byłoby uzasadnione), czy też pokrycie wszystkich kosztów wynikających z zamiany siedziby jednostki – w tym przypadku zaliczenie tych kosztów jako związanych z obsługą zadania zleconego naruszałoby przepisy art. 44 ust. 3 pkt. 1 lit.b. w związku z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 z późn. zm.), a w konsekwencji zwrot wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem dotacji, w związku z przepisami art. 169 ust. 1 tej ustawy.

Jednocześnie przypominam, że Regionalna Izba Obrachunkowa prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania decyzji w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

{RIO Lublin, 2022-10-26, sygn. RIO.II.070.61.2022}