Korekta rozliczenia dotacji dla niepublicznej szkoły wskutek stwierdzonych nieprawidłowości

Stanowisko RIO Kielce:

Szanowny Panie Prezydencie, wnioskiem z dnia 15.03.2022 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 15.03.2022 roku, Pan Piotr Łojek – Dyrektor Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu Urzędu Miasta Kielce, działający z upoważnienia Prezydenta Miasta, zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na pytania:

  1. Czy dopuszczalne jest przedłożenie przez organ prowadzący szkoły/placówki niepublicznej korekty rozliczenia wydatków sfinansowanych ze środków dotacji udzielonej w roku 2018 z budżetu Miasta Kielce, po stwierdzonych nieprawidłowościach przez Izbę Skarbową w Kielcach, w wyniku przeprowadzonego audytu?
  2. Czy w wyniku kontroli przez organ dotujący prawidłowości pobrania i wydatkowania dotacji przez szkoły/placówki niepubliczne dopuszczalne jest kwestionowanie gospodarności środków publicznych przez jednostki kontrolowane i czy na tej podstawie można uznać dotację za wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem, a co za tym idzie zobowiązać do zwrotu dotacji?

Odpowiadając na postawione pytanie, wskazać należy na następujące okoliczności.

Jak wynika z art. 67 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.), dalej u.f.p. – do spraw dotyczących kwot dotacji podlegających zwrotowi, nieuregulowanych niniejszą ustawą stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego i odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Na podstawie art. 81b § 1 powołanej wyżej ustawy Ordynacja podatkowa, organ prowadzący szkoły/placówki niepubliczne może złożyć korekty rozliczenia wydatków sfinansowanych ze środków dotacji udzielonej w roku 2018 z budżetu Miasta Kielce, po zakończeniu kontroli podatkowej w przedmiotowym zakresie.

Niezależnie od powyższego uprawnienia organu prowadzącego szkoły/placówki, obowiązkiem organu dotującego jest kompletne zebranie dowodów w sprawie złożonej korekty rozliczenia wydatków sfinansowanych ze środków dotacji, w tym w wyniku przeprowadzonej kontroli oraz ich wnikliwe rozpatrzenie w celu ewentualnego wydania decyzji o zwrocie dotacji, na podstawie przepisów ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.

W tym miejscu należy podkreślić, że podstawą do kontroli przez organ dotujący w zakresie prawidłowości pobrania i wydatkowania dotacji przez szkoły/placówki niepubliczne jest art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1930 ze zm.), dalej f.z.o. Nie jest natomiast dopuszczalne stosowanie w kontroli kryteriów ocennych, tj. kryterium celowości i gospodarności.

Kontrola prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji, winna być przeprowadzona zgodnie z wymogami art. 36 ust. 2 i ust. 5 f.z.o. oraz zgodnie z trybem przeprowadzania kontroli, ustalonym w drodze uchwały przez Radę Miejską, co wynika z art. 38 ust. 1 f.z.o.

Dodatkowo wyjaśniam, iż zgodnie z art. 252 ust. 1 i ust. 6 f.p. dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych. Odsetki od dotacji podlegających zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nalicza się począwszy od dnia przekazania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{RIO Kielce, 2022-03-18, sygn. WI.54.18.2022}