Konkurs ofert na realizację zadania z zakresu wychowania przedszkolnego a udzielenie przez gminę dotacji

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia odnośnie ewentualnego wyłączenia obowiązku udzielania przez gminę dotacji z art 17 ust 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz U z 2021 r poz 1930 z póz zm ) w sytuacji wprowadzenie przez Miasto regulaminu otwartego konkursu ofert na realizacje zadania z zakresu wychowania przedszkolnego oraz kryteria wyboru ofert – uprzejmie informuję.

Ze skierowanego do Izby pisma wynika, ze na terenie Miasta jest obecnie zarejestrowane jedno Niepubliczne Przedszkole, które nie spełnia warunków, o których mowa w art 17 ust 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Przedszkole występuje co roku o wypłatę dotacji na podstawie uchwały Rady Miejskiej w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego działających na terenie Miasta oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania

Ze względu na liczbę dzieci. Wnioskodawca ocenia, że publiczne przedszkola działające na terenie Miasta mają możliwość przyjęcia w 2023 roku wszystkich 3-latków zaś dotowanie niepublicznego przedszkola jak dotychczas generuje – w ocenie Wnioskodawcy – jedynie zbędne koszty dla budżetu gminy Ponadto wobec zmniejszenia liczby dzieci w publicznych przedszkolach zachodzi konieczność zmniejszenia liczby oddziałów przedszkolnych oraz zwalniania pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych.

Burmistrz Miasta zamierza przygotować projekt uchwały w sprawie regulaminu otwartego konkursu ofert na realizację zadania z zakresu wychowania przedszkolnego oraz kryteria wyboru ofert Konkurs ofert na realizację zadania publicznego z zakresu wychowania przedszkolnego będzie przeprowadzony przez gminę w sytuacji, gdy gmina me zapewni miejsca wszystkim dzieciom zgłoszonym podczas postępowania rekrutacyjnego do samorządowych przedszkoli.

Odnosząc się do skierowanego do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi zapytania zwrócić należy uwagę na następujące kwestie:

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym niespełmające warunków, o których mowa w ust. 1 otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli z tym ze na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie mniejszej mz kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części subwencji ogólnej dla gminy Definicja podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli zawarta została w art. 12 ust 1 przywołanej wyżej ustawy.

Uwzględniajcie treść przywołanego wyżej przepisu należy stwierdzić, ze dotacja o której mowa w ust 3 ustawy jest dotacją wynikającą z ustawy, a organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa w drodze uchwały tryb udzielania i rozliczania dotacji oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania.

Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych określa także warunki przekazania dotacji, o których mowa m.in. w art 17 ust. 3. Jak wynika z art 33 ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy dotacje są przekazywane pod warunkiem, ze organ prowadzący przedszkole przekaże organowi dotującemu informację o  planowanej liczbie uczniów oraz przekaże dane do systemu informacji oświatowej, z modyfikacją powyższego obowiązku podmiotu dotowanego, o której mowa w art 33 ust 3 ustawy.

Mając na względzie przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r Prawo oświatowe (Dz U z 2021 r poz 1082 z póż zm ) oraz ustawy o finansowaniu zadań oświatowych stwierdzić należy iż przepisy te me wprowadzają żadnych innych warunków, od których uzależnione byłoby prawo do otrzymania dotacji, o której mowa w art 17 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych Zgodnie z treścią art 11 ust 2 ustawy Prawo oświatowe zapewnienie kształcenia wychowania i opieki w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej, jest zadaniem oświatowym gmin -w przedszkolach oraz w innych formach wychowania przedszkolnego, o których mowa w art 32 ust 2 a także w szkołach, o których mowa w art 8 ust 16 W myśl ust. 4 art 22 gmina, która me zapewnia wszystkim dzieciom, którym ma obowiązek zapewnić możliwość korzystania z wychowania przedszkolnego miejsca korzystania z wychowania przedszkolnego, jest obowiązana przeprowadzić otwarty konkurs ofert dla niepublicznych przedszkoli, szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny lub innych form wychowania przedszkolnego.

W wyniku rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert którego przedmiotem jest zlecenie wykonywania zadań publicznych polegających na zapewnieniu wychowania określonej liczbie dzieci niepubliczne przedszkola otrzymują dotację, o której mowa w art 17 ust 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych czyli otrzymują dotacje w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli Inaczej mówiąc z treści art 17 ust 1 w związku z art. 22 wynika ze dotacje w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji otrzymuje przedszkole niepubliczne które spełnia warunki, o których mowa w art. 17 ust 1 pkt 1-6 i któremu to przedszkolu na podstawie umowy zawartej w wyniku rozstrzygnięcia konkursu została zlecona realizacja zadań oświatowych

Analiza przywołanych wyżej przepisów, w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, me daje podstaw do twierdzenia iż rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań wyłączy obowiązek udzielania przez gminę dotacji dla przedszkoli niepublicznych, o której mowa w art 17 ust 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych To rodzice lub opiekunowie dzieci decydują o wyborze konkretnej placówki oświatowej i fakt zapewnienia wszystkim dzieciom miejsc w przedszkolach samorządowych bądż/oraz w przedszkolach niepublicznych wykonujących zadania na mocy umowy zawartej w wyniku rozstrzygnięcia konkursu ofert nie oznacza, iż inne niepubliczne przedszkole zapewniające kształcenie, wychowanie i opiekę dzieciom danej jst może być pozbawione dotacji o której mowa w art 17 ust 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

Informuje jednocześnie, ze stanowisko przedstawione w mniejszym piśmie udzielone zostało w ramach prowadzonej przez Izbę działalności informacyjnej i nie ma mocy wiążącej.

{RIO Łódź, 2022-10-05, sygn. WA 4120-29/2022-w}