Kompetencja do sporządzenia projektu uchwały budżetowej

Stanowisko RIO Poznań:

W związku z emailem z dnia 8 listopada 2019 r. dotyczącym podpisania zarządzeń w sprawie projektu uchwały budżetowej na 2020 rok i projektu WPF, terminu ich przedłożenia oraz sporządzania projektu zmiany uchwały w sprawie zmian budżetu na 2019 rok, Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu wyjaśnia, co następuje.

Stosownie do art. 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.) – dalej u.f.p. przygotowanie projektu uchwały budżetowej, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały, należą do wyłącznej kompetencji zarządu jednostki samorządu terytorialnego. Również zgodnie z art. 60 ust. 2 pkt4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.) – dalej u.s.g. wójtowi przysługuje wyłączne prawo zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy.

Przepis art. 230 ust. 1 u.f.p. stanowi, że również inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej i jej zmiany należy wyłącznie do zarządu jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl przepisów art. 238 oraz art. 230 ust. 2 u.f.p. zarząd jednostki samorządu terytorialnego sporządza i przedkłada projekt uchwały budżetowej oraz projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego oraz regionalnej izbie obrachunkowej – celem zaopiniowania, w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

Zgodnie natomiast żart. 18 ust. 2 pkt 4 u.s.g. do wyłącznej właściwości rady gminy należy m. in. uchwalanie budżetu gminy.

Ustawodawca dokonał zatem rozróżnienia kompetencji do podejmowania inicjatywy uchwałodawczej od kompetencji do podjęcia uchwały, przy czym przez inicjatywę uchwałodawcze należy rozumieć – zgodnie z doktryną – prawo (niekiedy także obowiązek) służące danemu podmiotowi do przedłożenia organowi stanowiącemu projektu uchwały (przygotowanie projektu uchwały oraz jej przedstawienie), natomiast kompetencja do podejmowania uchwały oznacza prawo do wyrażenia woli w zakresie tego, co ma być uchwalone.

Uzasadnieniem dla ustawowego gwarantowania wyłączności inicjatywy uchwałodawczej organowi wykonawczemu w zakresie projektu uchwały budżetowej oraz jej zmian jest pozycja prawna tego organu i jego odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki samorządu terytorialnego oraz wykonanie budżetu jednostki. Organ wykonawczy nie może przekazać ani zlecić prac związanych z opracowaniem projektu budżetu innemu podmiotowi, zadanie to musi wykonać samodzielnie i na nim spoczywa odpowiedzialność za realizację tego zadania.

Jeżeli zatem -jak wynika z przesłanej przez Panią informacji – zaistniała przesłanka wygaśnięcia mandatu wójta, to stosownie do art. 28f ust. 1 u.s.g. „W przypadku wygaśnięcia mandatu wójta przed upływem kadencji jego funkcję, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta, pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów”.

Biorąc powyższe pod uwagę w ocenie tut. Izby do przygotowania i przedłożenia zarówno projektów uchwały budżetowej na 2020 rok i WPF oraz projektu zmiany uchwały w sprawie zmian budżetu na 2019 rok uprawniony jest wyłącznie wójt, a w przypadku wygaśnięcia jego mandatu – osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.

Stanowisko prezentowane przez Izbę nie stanowi wiążącej interpretacji prawa, a stanowi jedynie pogląd Izby w zakresie objętym pytaniem.

{Urząd Gminy Miasteczko Krajeńskie, 2019-11-08, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu, 2019-11-12, sygn. WA-0280-85-2019}