Klasyfikacja budżetowa wydatków na świadczenia dla rodzin zastępczych

Stanowisko RIO Zielona Góra:

Odpowiadając na Pani wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych (data wpływu do Izby w dniu 18.04.2018 r.), dotyczący klasyfikacji budżetowej wydatków świadczeń dla rodzin zastępczych, finansowanych z porozumień, o których mowa w art. 191 ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz.697 z późn.zm) wyjaśniam, co następuje:

Zgodnie z art. 191 ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej powiat, na terenie którego funkcjonują mogące przyjąć dziecko rodzina zastępcza, rodzinny dom dziecka lub placówka opiekuńczo-wychowawcza, zawiera z powiatem właściwym do ponoszenia wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka (art. 191 ust 1-4 cyt. ustawy) porozumienie w sprawie przyjęcia dziecka oraz warunków jego pobytu i wysokości wydatków.

W powiatach realizacja zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej dokonywana jest przez wyspecjalizowane jednostki – powiatowe centra pomocy rodzinie. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że powiatowe centrum pomocy rodzinie wypłaca świadczenia dla rodzin zastępczych klasyfikując je w paragrafie 3110 – zgodnie z zasadami klasyfikowania wydatków budżetowych określonymi w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz. U z 2014 r. poz. 1053).

Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze przychyla się o stanowiska przedstawionego we wniosku wskazując, że w § 3110 „Świadczenia społeczne”, ujmuje się świadczenia społeczne na rzecz osób fizycznych przewidziane w obowiązujących przepisach i układach zbiorowych pracy. Wymienione w opisie tego paragrafu rodzaje świadczeń społecznych na rzecz osób fizycznych nie stanowią katalogu zamkniętego, więc pozostałe rodzaje świadczeń społecznych, nie wymienione w opisie paragrafu 3110, należy ujmować w tym paragrafie.

Równocześnie wskazuję się , że stanowisko wyrażone w odpowiedzi na złożone przez Panią pytanie nie jest prawnie wiążącą wykładnią obowiązujących przepisów, a stanowi jedynie przedstawienie stanowiska Izby w zakresie zagadnień objętych zapytaniem.

{Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Świebodzinie, 2018-04-16, sygn. }
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, 2018-05-02, sygn. RIO.II.071.2.2018}