Stanowisko RIO Zielona Góra:
Odpowiadając na Pana wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych (data wpływu do Izby w dniu 09.04.2018 r.), dotyczący klasyfikacji budżetowej dochodów i wydatków wynikających z porozumień zawieranych pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 191 ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 697 z późn.zm) wyjaśniam co następuje:
Zgodnie z art. 191 ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 697 z późn.zm) powiat, na terenie którego funkcjonują mogące przyjąć dziecko: rodzina zastępcza, rodzinny dom dziecka lub placówka opiekuńczo-wychowawcza, zawiera z powiatem właściwym do ponoszenia wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka (art. 191 ust 1 – 4 cyt. ustawy) porozumienie w sprawie przyjęcia dziecka oraz warunków jego pobytu i wysokości wydatków.
W przypadku zawierania porozumień między powiatami w sprawie zwrotu kosztów i wychowania dzieci przebywających w pieczy zastępczej, środki powinny mieć formę dotacji celowej sklasyfikowanej w § 232 „Dotacje celowe przekazane dla powiatu na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień (umów) miedzy jednostkami samorządu terytorialnego”. Powyższe wynika stąd, że przedmiotowe porozumienie ma charakter porozumienia administracyjnego.
Równocześnie Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze wskazuję, że przedstawione stanowisko nie stanowi opinii prawnej ani wiążącej wykładni przepisów prawa, ale prezentuje jedynie pogląd Izby w zakresie zagadnień objętych zapytaniem.
{Starostwo Powiatowe w Świebodzinie, 2018-04-09, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, 2018-04-19, sygn. RIO.II.071.1.2018}