Stan faktyczny:
Stosownie do przepisu art. 264 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. 2021r. poz. 305), bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykonuje bank wybrany na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych.
Powiat Zielonogórski posiada stosowną umowę regulującą zasady wykonywania obsługi bankowej, z bankiem wyłonionym w powyższym trybie.
W praktyce funkcjonowania Powiatu pojawiają się sytuacje, w których istnieje konieczność wymiany walut. W takiej sytuacji Powiat ma oczywiście możliwość skorzystania z wymiany walut za pośrednictwem banku, z którym ma zawartą, umowę o obsługę bankową.
Powszechną wiedzą jest jednak to, że stosowane przez banki kursy wymiany walut są mniej korzystne dla klientów, aniżeli kursy walut proponowane przez kantory internetowe, działające na podstawie zezwoleń i pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.
Mając na uwadze dbałość o stan finansów publicznych, w zakresie wymiany walut Powiat Zielonogórski zamierza skorzystać przy wymianie walut z usług świadczonych przez niebędący bankiem, kantor internetowy.
Zgodnie z podstawowymi założeniami wymiany walut, wszelkie transakcje będą zawierane w ten sposób, że:
a) po potwierdzeniu realizacji transakcji przez Powiat, podmiot realizujący wymianę walut, wpłaci na właściwy walutowy rachunek bankowy Powiatu walutę będącą przedmiotem zlecenia transakcji,
b) natomiast Powiat będzie zobowiązany do wpłaty kwoty transakcji na rachunek płatniczy podmiotu realizującego wymianę walut, wskazany w potwierdzeniu zawarcia transakcji, w określonym czasie od chwili uznania rachunku Powiatu kwotą wymienionej waluty.
Powyższy mechanizm zapewni Powiatowi bezpieczeństwo transakcji, albowiem najpierw otrzyma on przewalutowane środki, a dopiero w następnej kolejności dokona wpłaty swoich środków na poczet zrealizowania transakcji wymiany.
Pytanie:
Czy planowane dokonywanie przez Powiat Zielonogórski wymiany walut za pośrednictwem podmiotu innego niż bank, jest dopuszczalne i czy nie jest niezgodne z normą prawną wyartykułowaną w art. 264 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych?
Stanowisko własne:
W ocenie wnioskodawcy dokonywanie przez niego transakcji wymiany walut w działającym na podstawie zezwolenia i pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego, kantorze internetowym jest dopuszczalne i nie pozostaje w sprzeczności z treścią art. 264 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych.
Stanowisko RIO Zielona Góra:
W nawiązaniu do wniosku z dnia 4 maja 2021 r. o udzielenie wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, skierowanego do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze na podstawie art. 13 pkt. 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (jt. Dz.U. z 2019 r., poz. 2137) w Sprawie dokonywania przez Powiat wymiany walut za pośrednictwem innego podmiotu niż bank obsługujący Powiat, informuję, że izba podziela prezentowane we wniosku stanowisko Powiatu.
Mając na względzie dyspozycję art. 264 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (jt. Dz.U. z 2021 r. poz. 305) stwierdzić należy, że przepis ten nie zakazuje dokonywania wymiany walut za pośrednictwem innego podmiotu niż bank obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego. W ustawie o finansach publicznych nie zawarto innych norm zakazujących działań wskazanych w zapytaniu Powiatu. Brak jest również regulacji w tym zakresie w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (j.t. Dz.U. z 2020 r.. poz. 920). W ocenie Izby wymiana walut za pośrednictwem innego podmiotu niż bank powinna jednak być: dokonywania z odpowiednim zachowaniem zasad wskazanych dla realizacji wydatków ze środków publicznych określonych w art. 44 ust. 3 pkt 1 lit. a i b ustawy o finansach publicznych.
Stanowisko prezentowane w udzielonej odpowiedzi nie jest prawnie wiążące, lecz stanowi jedynie prezentację poglądu Izby, w sprawie objętej zapytaniem. Niniejsza odpowiedz nie stanowi również wykładni obowiązujących przepisów prawa w zakresie objętym zapytaniem.
{Starostwo Powiatowe w Zielonej Górze, 2021-05-04, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej, 2021-05-28, sygn. RIO.II.K.061.9.2021}