Instalacji fotowoltaiczna na budynku gospodarczym niestanowiącym własności podatnika podatku rolnego a ulga inwestycyjna

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na Pana wniosek złożony w dniu 9 marca 2021 r. w trybie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137) uprzejmie wyjaśniam.

W pierwszej kolejności, odnosząc się pytania dotyczącego możliwości udzielenia ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym z tytułu zakupu i montażu urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii, w tym instalacji fotowoltaicznych na budynku gospodarczym niestanowiącym własności podatnika podatku rolnego wskazuję, że w ocenie Izby literalne brzmienie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333 z późn. zm.), jak i wykładnia celowościowa tych przepisów pozwala na stwierdzenie, że ulga inwestycyjna, o której w nim mowa, przysługuje podatnikowi podatku rolnego, który poniósł wydatki na realizację (wybudowanie) obiektu służącego ochronie środowiska, mimo iż inwestycja ta zrealizowana została na gruncie niebędącym jego własnością, w jego posiadaniu zależnym ani też w dzierżawie. W takim przypadku, o ile dana osoba przedstawi tytuł do władania budynkiem (umowę) oraz uiszcza podatek rolny z tytułu własności innych gruntów położonych w gminie, w której dokonano inwestycji, w opinii Izby może skorzystać z tej ulgi.

Pomoc w formie ulgi inwestycyjnej, w perspektywie finansowej pomocy w rolnictwie uchwalonej na lata 2014-2020, udzielana jest na zasadach określonych w art. 14 rozporządzenia Komisji (UE) nr 702/2014 z dnia 25 czerwca 2014 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.2014.193.1), którego okres stosowania został wydłużony Rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/2008 z dnia 8 grudnia 2020 r. zmieniającym rozporządzenia (UE) nr 702/2014, (UE) nr 717/2014 i (UE) nr 1388/2014 w odniesieniu do okresu ich stosowania oraz innych odpowiednich dostosowań (Dz.U.UE.L.2020.414.15) do dnia 31 grudnia 2022 r. Zgodnie z art. 7 ust. 2 tego rozporządzenia podatek od wartości dodanej (VAT) nie stanowi wydatku kwalifikowalnego do pomocy, z wyjątkiem przypadków, gdy nie podlega on odzyskaniu na podstawie krajowych przepisów o podatku VAT. Uwzględnienie wydatku inwestycyjnego (w ramach ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym) w kwocie netto lub brutto zależy zatem od tego czy podatnik podatku rolnego jest podatnikiem podatku VAT i ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Przepisy regulujące podatek VAT w przypadku podatników czynnych pozwalają odzyskać podatek związany z zakupem towarów poprzez odliczenie go (podatek naliczony – podatek udokumentowany w fakturach zakupu) od podatku należnego. Natomiast jeżeli na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podatnik podatku rolnego (rolnik) nie ma prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, a zatem nie odzyska podatku wliczonego do ceny zakupionego towaru, to w świetle przytoczonych przepisów rozporządzenia 702/2014, w przypadku wymiaru ulgi należy uwzględnić kwotę brutto. Stosownie do powyższego wyjaśnienia Izba zwraca uwagę, że to organ podatkowy ma obowiązek ustalenia w toku prowadzonego postępowania, czy podatnik ma prawo do odzyskania podatku VAT, czy też takiej możliwości nie ma.

Odnośnie przedstawionego w piśmie pytania dot. korzystania z ulgi inwestycyjnej przez małżonków, wówczas gdy jeden z nich ma grunty stanowiące odrębną własność, Izba zgodnie powyższymi wyjaśnieniami wskazuje, że z art. 13 ww. ustawy o podatku rolnym nie wynika, że inwestycja musi mieć miejsce na gruntach podatnika. Uwzględniając ulgę przy wymiarze, należy, zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy o podatku rolnym, uwzględnić wszystkie grunty podatnika znajdujące się na terenie gminy. Zatem, o ile decyzję przyznającą ulgę wydano zgodnie z wnioskiem podatników na oboje małżonków, to powinna ona być uwzględniona przy wydawaniu decyzji nie tylko na grunt wspólny, ale i na grunt stanowiący majątek odrębny podatnika (męża).

Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

{Urząd Gminy Wojciechów, 2021-03-09, sygn. -}
{RIO Lublin, 2021-03-29, sygn. RIO – I – 430/15/21}