Stanowisko RIO Opole:
W odpowiedzi na pismo Z dnia 25 października 2013 г. sygn. KA.1711.4.20113 uzupełnione pismami z dnia 6, 15 listopada oraz 16 grudnia 2013 r. dotyczące udzielenia wyjaśnień w sprawie możliwości wypłacenia ze środków dotacji przyznanej przez powiat na podstawie art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty gratyfikacji pieniężnej dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą będącej równocześnie organem założycielskim szkoły lub placówki informuję, co następuje.
Podstawę prawną przyznawania dotacji szkołom i placówkom niepublicznym stanowi art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 90 ust. 3d powołanej ustawy dotacje, o których mowa w ust. 1a- 3b, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Dotacje te mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły lub placówki. W powyższym zakresie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 23 listopada 2010 r. (sygn. ISA/Kr1434/10) stwierdzając, że dla oceny tej kwestii kluczowe jest brzmienie art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty, który nie tylko przewidział zakaz wykorzystywania dotacji na wydatki inne niż bieżące, ale dodatkowo zezwolił na finansowanie z dotacji wyłącznie takich wydatków bieżących, które związane są z realizacją zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Wynagrodzenie podmiotu prowadzącego szkołę niepubliczną nie mieści się w tym zakresie. Oznacza to, że wynagrodzenie to nie może być finansowane z dotacji otrzymanej od jednostki samorządu terytorialnego. Wyrok ten został utrzymany w całości przez Naczelny Sąd Administracyjny sygn. IIGSK 1057/11.
Tym samym należy stwierdzić, że obecnie obowiązujące przepisy wykluczają co do zasady możliwość finansowania wynagrodzenia organu prowadzącego szkołę niepubliczną ze środków przyznanych w ramach dotacji.
Jednakże w sytuacji, gdy funkcja dyrektora szkoły lub placówki oświatowej jest rozdzielona od funkcji organu prowadzącego, wydatki na wynagrodzenie dyrektora stanowią wydatki bieżące szkoły. W stanie faktycznym przedstawionym w Państwa piśmie dyrektor szkoły został wyznaczony spośród pracowników placówki i z tego tytułu otrzymuje dodatek do wynagrodzenia wypłacanego w oparciu o umowę o pracę oraz listę płac.
Wyraźne rozdzielenie tych zagadnień potwierdza również powołana ustawa o systemie oświaty, poprzez podział zadań i kompetencji dyrektora i organu prowadzącego. Art. 5 ust. 7 wymienia zadania organu prowadzącego, za wykonanie których nie może on otrzymać wynagrodzenia z dotacji. Inne zadania ma dyrektor, zgodnie z art. 39 ust. 1 i za ich wykonanie można mu przyznać wynagrodzenie pochodzące ze środków dotacyjnych. Powyższe znajduje odzwierciedlenie w statucie ośrodka załączonym po przedmiotowego pisma.
Reasumując, brak jest podstaw prawnych, aby osoba fizyczna prowadząca niepubliczną szkołę lub placówkę będąca równocześnie organem założycielskim pobierała „gratyfikację pieniężną” wypłaconą ze środków dotacji na podstawie art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty.
{RIO Opole, 2013-12-18, sygn. NA.III-0221-34/2013}