Gospodarka finansowa powiatowych urzędów pracy

Stanowisko RIO Wrocław:

W odpowiedzi na wniosek z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie udzielenia wyjaśnień odnośnie stosowania przepisów art. 255 i art. 41 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077), w związku z realizacją przypisanych samorządom powiatów zadań w zakresie polityki rynku pracy, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 17a ustawy z dnia20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U z 2017 r. poz. 1065, z późn. zm.) — Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu wyjaśnia, co następuje.

Wskazany we wniosku zakres przepisów ustawy o finansach publicznych określa m.in. obowiązek sporządzania przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań z wykonania procesów finansów publicznych, w tym z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego i planów finansowych jednostek budżetowych — na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów (art. 41 ust. 1 i 2) oraz obowiązek przekazywania przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego pobranych dochodów budżetowych związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej na rachunek bieżący dochodów dysponenta części budżetowej przekazującego dotację celową (art. 255).

Nie ulega wątpliwości, że realizacja zadań samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy, w tym związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych i ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy — powinna być objęta „planem finansowym jednostki budżetowej” — w tym przypadku planem finansowym Powiatowego Urzędu Pracy, wchodzącego w skład powiatowej administracji zespolonej Powiatu Oławskiego.

Jak zauważono we wniosku, ustawą z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz innych ustaw (Dz.U. poz. 1543) z dniem 1 stycznia 2018r. poszerzono zakres przypisanych samorządom powiatów zadań polityki rynku pracy, związanych z podejmowaniem pracy przez cudzoziemców (dodany art. 88n-88za), w tym dotyczące wydawania zezwolenia na pracę sezonową oraz przyjmowania oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. Wraz ze zmianą przepisów dotyczących poszerzenia zakresu zadań samorządu powiatu, w tym wykonywanych przez starostę (art. 88n—88y) i powiatowy urząd pracy (art. 88z—88za),dokonano zmian w zakresie art. 90a ustawy, z których wynika, że 50% jednorazowej wpłaty dokonywanej przez podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi, w związku z wnioskiem o wydanie zezwolenia na pracę sezonową lub oświadczeniem o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi — stanowi dochód powiatu.

Jak trafnie wskazano we wniosku o udzielenie wyjaśnienia, z dniem 1 stycznia 2018 r. obowiązki starosty w zakresie wpisu oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń, jak i wydawanie zezwoleń na pracę sezonową są realizowane w ramach zadań własnych powiatu — zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 17a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Tu zauważyć należy, że takie stanowisko wyrażono wprost w uzasadnieniu do projektowanych zmian w ustawie (druk sejmowy 1494), zawierającym nie tylko przesłanki uzasadniające ich wprowadzenie, ale także wyjaśnienie złożoności spraw związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z powyższych ustaleń, w tym wskazujących wprost na charakter zadań w zakresie polityki rynku pracy, przypisanych samorządom powiatów na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudniania i instytucjach rynku pracy oraz innych ustaw [Dz.U. poz.1543] – nie wynika uprawnienie ich kwalifikowania tych zadań do zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, do których mają zastosowanie przepisy art. 255 ustawy o finansach publicznych, określające zasady przekazywania pobranych dochodów, i odpowiednio przepisy dotyczące sporządzania sprawozdań Rb27-ZZ z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości prezentowanych w pkt 2 wniosku, należy zauważyć, że powiatowe urzędy pracy będące jednostkami budżetowymi samorządu powiatu nie zostały zwolnione z obowiązku sporządzania sprawozdań z realizacji procesów finansów publicznych. Zgodnie z instrukcją sporządzania sprawozdań, stanowiącą załącznik nr 36 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej(Dz.U. poz. 109), jednostki budżetowe podległe jednostkom samorządu terytorialnego sporządzają sprawozdania jednostkowe z wykonania planu dochodów budżetowych zgodnie z treścią 53 ust. 1 i 3 instrukcji.

{Starostwo Powiatowe w Oławie, 2018-01-30, sygn. -}
{RIO Wrocław, 2018-02-16, sygn. P.WR.54.10.2018}