Głosowanie w sprawie absolutorium

Stanowisko RIO Zielona Góra:

Odpowiadając na Pani pismo z dnia 13 czerwca 2018 r. w sprawie „wniosku o wydanie opinii w przedmiocie uchwały absolutoryjnej” wyjaśniam co następuje.

Regionalne izby obrachunkowe wydają opinie w ściśle określonych przepisami prawa sprawach. Zastosowanie ma przepis art. 13 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 561) zgodnie z którym do zadań izby należy ponadto:

  • wydawanie, na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, opinii o możliwości spłaty kredytu, pożyczki lub wykupu papierów wartościowych;
  • wydawanie opinii o przedkładanych projektach uchwał budżetowych jednostek samorządu terytorialnego;
  • wydawanie opinii o przedkładanych przez zarządy powiatów i województw oraz przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) informacjach o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze;
  • wydawanie opinii o przedkładanych przez zarządy powiatów i województw oraz przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) sprawozdaniach z wykonania budżetu wraz z informacjami o stanie mienia jednostek samorządu terytorialnego i objaśnieniami;
  • wydawanie opinii o wnioskach komisji rewizyjnych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego w sprawie absolutorium oraz opinii w sprawie uchwały rady gminy o nieudzieleniu wójtowi absolutorium;
  • rozpatrywanie spraw dotyczących powiadomień przez skarbnika (głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego) o przypadkach dokonania kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika, zgodnie z odrębnymi ustawami;
  • rozpatrywanie innych spraw określonych w odrębnych ustawach;
  • udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych;
  • wydawanie opinii o przedkładanych projektach uchwał o wieloletnich prognozach finansowych;
  • wydawanie opinii o programach postępowań naprawczych jednostek samorządu terytorialnego.

Wynika z powyższego, że izby nie wydają opinii w sprawie opisanej przez Panią w przedmiotowym piśmie.

Niemniej jednak wyjaśniam, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie , tj. art. 18 ust.2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 994) do wyłącznej właściwości rady gminy należy rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu.

W świetle normy prawnej ujętej w art. 28a ust. 2 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym uchwałę w sprawie absolutorium rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

Ustawowy skład rady określony zostaje w oparciu o normy prawne zawarte w art. 17 ustawy o samorządzie gminnym, w którym to przepisie ustawodawca określił, iż w skład rady wchodzą radni w liczbie:

  • piętnastu w gminach do 20 000 mieszkańców;
  • dwudziestu jeden w gminach do 50 000 mieszkańców;
  • dwudziestu trzech w gminach do 100 000 mieszkańców;
  • dwudziestu pięciu w gminach do 200 000 mieszkańców oraz po trzech na każde dalsze rozpoczęte 100 000 mieszkańców, nie więcej jednak niż czterdziestu pięciu radnych.

Na podstawie normy prawnej, określonej w art. 270 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r., poz. 2077 ze zm.), organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego rozpatruje i zatwierdza sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu , w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym. Natomiast w myśl art. 271 ust.l cyt. wyżej ustawy o finansach publicznych – nie później niż do dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu po zapoznaniu się z : 1) sprawozdaniem z wykonania budżetu; 2) sprawozdaniem finansowym; 3) opinią z badania sprawozdania finansowego, o którym mowa w art. 268; 4) opinią regionalnej izby obrachunkowej, o której mowa w art. 270 ust.2; 5) informacją o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego;6) stanowiskiem komisji rewizyjnej.

Ustawowy skład Rady Miejskiej we Wschowie wynosi 21 radnych, co oznacza, iż bezwzględna większość określona zgodnie art. 28a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym wynosi 11 radnych. Bezwzględna większość ustawowego składu rady wymagana jest dla podjęcia uchwały zarówno w sprawie udzielenia jak i nieudzielenia absolutorium. Absolutorium zostaje udzielone, gdy za jego udzieleniem głosowało więcej niż połowa ustawowego składu rady gminy. Odwrotnie, jeżeli bezwzględna większość ustawowego składu rady gminy wypowie się przeciw, to absolutorium nie zostanie udzielone. Wyniki takiego głosowania stanowią podstawę do sporządzenia uchwały odpowiednio o udzieleniu lub nieudzieleniu absolutorium. W sytuacji gdy za żadną z tych możliwości nie padnie wymagana bezwzględna większość głosów ustawowego składu rady gminy – wynik głosowania jest nierozstrzygnięty i nie ma podstaw do sformułowania uchwały. Takie stanowisko potwierdza linia orzecznicza sądów administracyjnych (wyrok WSA w Kielcach z dnia 31.01.2006 r. sygn. akt: I SA/Ke 592/05) oraz regionalnych izb obrachunkowych.

Rada Miejska we Wschowie poddając pod głosowanie projekt uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy Wschowa z tytułu wykonania budżetu za 2017 rok nie uzyskała bezwzględnej większości głosów zarówno za jak i przeciw udzieleniu absolutorium, gdyż za udzieleniem absolutorium było 7 radnych, przeciw było 3 radnych, natomiast 9 radnych wstrzymało się od głosu, zaś bezwzględna większość wynosiła 11 radnych za każdą z ww. opcji. Oznacza to, że głosowanie w sprawie absolutorium dla Burmistrza z tytułu wykonania budżetu Miasta i Gminy Wschowa za rok 2017 nie zostało rozstrzygnięte.

Ww. stanowisko Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze prezentowała także w uchwale nr 121/2016 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze z dnia 29 czerwca 2016 r. dotyczącej stwierdzenia nieważności uchwały nr XIX/189/16 Rady Miejskiej we Wschowie z dnia 25 maja 2016 r. w sprawie absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy Wschowa za 2015 rok.

Do Izby został przekazany wyciąg z protokołu nr XLII/18 z sesji Rady Miejskiej we Wschowie z dnia 29 maja 2018 r., z którego wynika, że (…) ” w głosowaniu udział wzięło 19 radnych. W wyniku głosowania głosami: 7- za, 3- przeciw, 9- wstrzymujących się, nie podjęto rozstrzygnięcia o udzieleniu absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy Wschowa za 2017 rok.” Wraz z ww. protokołem została przekazana uchwała nr XLII/377/18 Rady Miejskiej we Wschowie z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie: rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego Miasta i Gminy Wschowa za 2017 rok wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu i Gminy Wschowa za 2017 r. Uchwała ta została poddana postępowaniu nadzorczemu na posiedzeniu Kolegium Izby w dniu 11 czerwca 2018 roku i uznana została za zgodną z prawem.

{Urząd Gminy Wschowa, 2018-06-13, sygn. }
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, 2018-06-18, sygn. RIO.II.K.071.12.2018}