Stanowisko RIO Opole:
W odpowiedzi na pismo Z dnia 14 listopada 2012 r. sygn. B-SO.3251.24.2012.JK uzupełnione pismem z dnia 4 grudnia 2012 r., dotyczące udzielenia wyjaśnienia w sprawie funkcjonowania wydzielonego rachunku bankowego dochodów jednostki budżetowej informuję, co następuje.
Zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) gromadzą na wydzielonym rachunku dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, pochodzące w szczególności:
1) budżetowej; ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki
2) z odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie albo użytkowaniu jednostki budżetowej.
Podstawą funkcjonowania wydzielonego rachunku dochodów oświatowych jednostek budżetowych jest uchwała organu stanowiącego j.s.t., która powinna określać w szczególności:
– jednostki budżetowe gromadzące dochody;
– źródła, z których dochody są gromadzone na rachunku;
– przeznaczenie dochodów;
– sposób i tryb sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych, dokonywania zmian w tym planie oraz ich zatwierdzania.
Wydatki z rachunku, o którym mowa w ust. 1, mogą być dokonywane do wysokości kwot zgromadzonych dochodów, w ramach planu finansowego.
Analiza wskazanych przepisów ustawy prowadzi do wniosku, że co do zasady jednostce budżetowej prowadzącej działalność określoną w ustawie o systemie oświaty, przyporządkowany powinien być jeden wydzielony rachunek dochodów, na którym gromadzone będą dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym, stanowisko jednostki zaprezentowane w piśmie z dnia 14 listopada 2012 r., poparte opinią prawną, należy uznać za prawidłowe.
{RIO Opole, 2013-01-04, sygn. NA.III.-0221-28/2012}