Stanowisko RIO Białystok:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku odpowiadając na wniosek z dnia 1 marca 2022 roku, który wpłynął do tutejszej Izby za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w dniu 8 marca 2022 r., przedstawia następujący pogląd w sprawie.
Gospodarka finansowa każdej jednostki samorządu terytorialnego opiera się na budżecie, który zgodnie z art. 211 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 z późn. zm.) (dalej uofp) jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów danej jednostki. Budżet jest planem i w trakcie roku budżetowego ulega zmianom na zasadach określonych przez przepisy, które regulują szczegółowe kwestie dotyczące wykonywania budżetu. Zgodnie z zasadą jedności formalnej oraz zupełności zarówno budżet jak i jego zmiany są przyjmowane w formie jednego aktu prawnego. Zmiany w budżecie, których dokonuje organ stanowiący w poszczególnych uchwałach, obejmują często przeniesienia między rozdziałami i działami. Wnioski dotyczące zmian w budżecie powinny być przekazywane radnym w takiej formie w jakiej będą przedstawiane na sesji. Wobec powyższego nie ma możliwości przekazywania radnym oddzielnie zmian w poszczególnych działach czy rozdziałach klasyfikacji budżetowej. Podejmowanie uchwał o zmianach w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej — odpowiadającym, zgodnie z zapisami art.39 ust.1 pkt 1 uofp, rodzajom działalności – uniemożliwiałoby właściwą analizę potrzeb budżetowych i dystrybuowania środków publicznych zgodnie z zasadą niefunduszowania, wyrażoną w art. 42 ust. 2 uofp. Ponadto ustawowe pojęcie deficytu budżetowego i wskazania co do jego finansowania, zdaniem tut. Izby, wykluczają możliwość „rozbicia budżetu na poszczególne gałęzie działalności jednostki samorządu terytorialnego. Wspomniane zasady jedności formalnej budżetu (art. 211 ust.1 uofp), zupełności oraz niefunduszowania mają zapewnić sprawną realizację dochodów 1 wydatków budżetu ogółem, a następnie wskazanie określonych, przewidzianych przepisami prawa, przychodów jako źródeł finasowania wydatków czy też rozchodów budżetu. Bilansowanie budżetu w poszczególnych jego działach przeczy ww. zasadom budżetowym.
Zakres wieloletniej prognozy finansowej uregulowany jest w art. 226 uofp zaś jej wzór określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 83). Brak jest regulacji prawnych, na podstawie których zmiany w wpf mogą być przekazywane radnym w innej formie niż wskazują powołane przepisy.
W aktualnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.
{RIO Białystok, 2022-03-29, sygn. RIO.II.025-12/22}