Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo Pana Burmistrza z dnia 23 lutego 2018 roku, znak BK.5556.5.2018 w sprawie udzielenia wyjaśnień odnośnie możliwości zakupu w ramach rezerwy na zarządzanie kryzysowe specjalistycznego namiotu, agregatów prądotwórczych i innych sprzętów, wykorzystywanych do działań, związanych z wykonywaniem przepisów ustawy o zarządzaniu kryzysowym oraz organizowanie ćwiczeń o tematyce związanej z zarządzaniem kryzysowym, uprzejmie informuję, co następuje:
W świetle art. 2 tej ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym (tekst jednolity Dz.U. z 2017 roku, poz.209 ze zmianami), zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej. Zadania przypisane do realizacji poszczególnym organom administracji publicznej określają przepisy powyższej ustawy o zarządzaniu kryzysowym. Zgodnie z art. 19 ust. 2 pkt 1, 2 i 3 tej ustawy, do zadań wójta, burmistrza, prezydenta miasta w sprawach zarządzania kryzysowego należy kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy, realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego oraz zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego. Zadania z zakresu planowania cywilnego obejmują m.in. przygotowanie struktur uruchamianych w sytuacjach kryzysowych oraz przygotowanie i utrzymywanie zasobów niezbędnych do wykonania zadań ujętych w planie zarządzania kryzysowego (art. 4 ust.1 pkt 2 i 3 ustawy).
Finansowanie wykonywania zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego na poziomie gminnym, powiatowym i wojewódzkim, na podstawie art. 26 ust.1 powyższej ustawy, planuje się w ramach budżetów odpowiednio gmin, powiatów i samorządów województw. Mieszczą się tu m.in. szkolenia, ćwiczenia i treningi o tematyce związanej z zarządzaniem kryzysowym.
Natomiast na podstawie art. 26 ust.4 ustawy, w budżecie jednostki samorządu terytorialnego tworzy się rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości nie mniejszej niż 0,5% wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu.
W konsekwencji, w ocenie Izby, decyzja o zakupie sprzętów związanych z zarządzaniem kryzysowym, o których mowa w Pana piśmie, może zostać podjęta w świetle przytoczonych wyżej przepisów (przy założeniu, że spełnione zostaną przesłanki z art. 2 i art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy), jednakże ocena zasadności takiego zakupu leży po stronie organów gminy.
Ponadto w ocenie Izby nie jest możliwe sfinansowanie ze środków pochodzących z podziału rezerwy na zarządzanie kryzysowe organizacji ćwiczeń o tematyce związanej z wykonywaniem przepisów ustawy o zarządzeniu kryzysowym.
Należy przy tym podkreślić, że rezerwa celowa na zarządzanie kryzysowe może być wykorzystana wyłącznie do działań interwencyjnych i doraźnych, niezbędnych do zrealizowania celu z zakresu zarządzania kryzysowego. Środki z rezerw celowych mogą być użyte wyłącznie do podjęcia działań koniecznych do zapewnienia bezpieczeństwa.
Dokonywanie podziału rezerwy na zarządzanie kryzysowe następuje zgodnie z dyspozycją art. 222 ust.4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2017 roku, poz. 2077) i leży w gestii organu wykonawczego, którego działalność w tym zakresie winna być zgodna ze wskazanymi wyżej przepisami prawa.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni prawa.
{RIO Łódź, 2018-04-06, sygn. WA 4120-9/2018-w}