Stanowisko RIO Łódź:
Uprzejmie informuję Pana, że Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, na posiedzeniu w dniu 29 sierpnia 2013 roku rozpatrzyło Państwa wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, złożony w trybie przewidzianym w art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 1113). Treść wniosku sprowadzała się do wyjaśnienia, czy przepisy określone w :
- art.7 ust.1 pkt 2 i art. 8 ustyawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym;
- art.216 ust. 2 pkt 1-6 i art.220 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych;
- art.3 ust.1 pkt 1 i ust.2 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 roku o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego;
- art.19 ust.4 i art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych – dopuszczają możliwość zawarcia i wykonania przez jednostkę samorządu terytorialnego porozumienia na okoliczność nieodpłatnego wykonania zadania z zakresu administracji rządowej.
Zdaniem Kolegium brak jest podstawy prawnej do nieodpłatnego wykonywania przez jednostkę samorządu terytorialnego zadania z zakresu administracji rządowej.
Art.8 ust.3 ustawy o samorządzie gminnym jednoznacznie stanowi, że gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania w oparciu o zawarte porozumienia zadań m.in. z zakresu administracji rządowej. Również art.19 ust.4 ustawy o drogach publicznych stanowi, że zarządzanie drogami publicznymi może być przekazywane między zarządcami w trybie porozumienia, regulującego w szczególności wzajemne rozliczenia finansowe.
Istnieje dopuszczony przepisami wyjątek od zasady, polegającej na konieczności przekazywania środków finansowych na powierzane w drodze porozumienia zadania.
Art. 10 ust.2 ustawy o samorządzie gminnym przewiduje, że gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej. Również w art. 220 ust.1 ustawy o finansach publicznych ustalono, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa.
Mając na uwadze, że obowiązujące przepisy dopuszczają możliwość finansowania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w formie dotacji, jak i w postaci rzeczowej, zadań nie przypisanych ustawą tej jednostce zwrócić należy jednak uwagę, że dopuszczalność takiej działalności określonej jako pomoc rzeczowa lub finansowa jest ograniczona podmiotowo. I tak podane wyżej przepisy zarówno ustawy o samorządzie gminnym, jak i ustawy o finansach publicznych, instytucję pomocy finansowej, jak i rzeczowej, ograniczają wyłącznie do porozumień zawieranych w ramach jednostek samorządu terytorialnego. Regulacji takowej brak jest w odniesieniu do możliwości pomocy rzeczowej lub finansowej jednostek samorządu terytorialnego – adresowanej na wykonywanie /tj. nieodpłatne wykonywanie/ zadań z zakresu administracji rządowej.
Uwzględniając powyższe, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi uznało, że brak jest podstaw prawnych do finansowania z budżetu gminy prac związanych z zagospodarowaniem pasa drogowego drogi krajowej.
{RIO Łódź, 2013-09-09, sygn. WA 4120-10/2013/w/}