Finansowanie przez gminę zadania własnego powiatu w zakresie utrzymania chodników

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na pismo złożone w postaci elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP dnia 10 października br. o udzielenie wyjaśnienie w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych informuję.

Realizacja zadań z zakresu dróg gminnych i powiatowych została w sposób szczególny uregulowana w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1693 z późn. zm.) – dalej u.d.p.. Na gruncie art. 19 ust. 2 pkt 3 i 4 u.d.p., zarządcą dróg powiatowych jest zarząd powiatu, zaś gminnych – wójt (burmistrz, prezydent). Jeżeli chodzi o samo pojęcie „zarządzania” drogami publicznymi, to zgodnie z art. 19 ust. 1 u.d.p. w jego zakres wchodzą sprawy dotyczące planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg. Bardziej szczegółowo pojęcie „zarządzania” określa art. 20 u.d.p., w którym ustawodawca wymienił zadania zarządcy drogi, przy czym katalog tych zadań jest otwarty. W świetle tego przepisu, zarządca drogi jest odpowiedzialny m. in. za pełnienie funkcji inwestora, utrzymanie nawierzchni, koordynację robót w pasie drogowym. Ustawodawca wyraźnie wskazał, że funkcja zarządcy drogi jest ściśle przypisana do konkretnie wymienionych w ustawie podmiotów, a przekazywanie lub powierzanie zadań z zakresu zarządzania może następować jedynie w określonych przypadkach, m. in. w drodze porozumienia zawartego pomiędzy zarządcami dróg publicznych (art. 19 ust. 4 u.d.p.).

Przepis art. 216 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 z późn. zm.) wyszczególnia rodzaje wydatków dokonywanych przez jst wymieniając m. in. wydatki na realizację zadań własnych, zadań przejętych przez inną jst na podstawie porozumienia, zadań realizowanych wspólnie z innymi jst oraz pomoc rzeczową lub finansową dla innych jst.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 z późn. zm.) – dalej u.s.g. gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na zasadzie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego. Podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2a, należy do wyłącznej właściwości rady gminy.

Mając na uwadze przytoczone powyżej uregulowania prawne, w ocenie tutejszej Izby niedopuszczalne jest finansowanie przez gminę zadania własnego powiatu w zakresie utrzymania chodników przy drodze powiatowej bez zawarcia stosownego porozumienia przez jst (zawarcie takiego porozumienia wymaga odpowiedniej uchwały tak rady gminy, jak i rady powiatu) lub podjęcia odrębnej uchwały rady gminy udzielającej w tym zakresie pomocy rzeczowej lub finansowej powiatowi. Dołączona do Pana wniosku uchwała Nr XLII/301/22 Rady Miejskiej Annopol z dnia 28 stycznia 2022 r. nie stanowi zatem podstawy prawnej do przejęcia tego zadania do realizacji przez gminę.

Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłączne swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

{RIO Lublin, 2022-11-10, sygn. RIO.V.070.64.2022}