Stanowisko RIO Białystok:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku udzielając odpowiedzi na pismo z dnia 17.07.2018 roku, nr GK.604.9.115.2017 roku i zawarte w nim pytanie podziela stanowisko własne wyrażone przez wnioskodawcę w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego i w świetle obowiązującego stanu prawnego uznaje je za prawidłowe.
Uzupełniająco należy wskazać, że wydana interpretacja indywidualna, w przedmiocie podatku VAT, na którą wskazuje wnioskodawca, chroni podatnika wyłącznie w stosunkach z organami podatkowymi i organami kontroli skarbowej, co wynika wprost z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz.800 zpóź.zm.), gdyż przedmiotem interpretacji mogą być jedynie przepisy prawa podatkowego.
Niemniej, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 z póź. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Stosownie do treści art. 7 ust. 1 cyt. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 roku., poz. 1221 z póź. zm.), w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych. Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Z całości unormowań zawartych w ustawie o samorządzie gminnym trzeba wyprowadzić wniosek, że w działalności gminy należy wyróżnić wykonywanie działań publicznych i wykraczającą poza te działania działalność gospodarczą z tytułu której to działalności, są bez wątpienia podatnikami podatku VAT.
W niniejszej sprawie, na podstawie informacji wskazanych przez wnioskodawcę w jego wniosku, podatek VAT w zadaniu nr 2 projektu pn. „Strategie niskoemisyjne na terenie Miasta Bielsk Podlaski” został uznany za koszt niekwalifikowany. Oznacza to, że nie może on być pokryty ze środków przeznaczonych na realizację projektu, natomiast wnioskodawca może sfinansować go ze środków własnych, przy czym kwestia możliwości czy też braku możliwości odzyskania podatku VAT tj. odliczenia bądź nie odliczenia podatku naliczonego -VAT w ramach przedsięwzięcia dofinansowanego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego oraz środków unijnych, będzie skutkowała kondycją finansową budżetu gminy.
W obecnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Wobec tego niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.
{Urząd Miasta Bielsk Podlaski, 2018-07-17, sygn. GK.604.9.115.2017}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2018-07-30, sygn. RIO.II-025-21/18}