Stanowisko RIO Opole:
W odpowiedzi na pismo z dnia 27 stycznia 2014 r. sygn. FN.3040.10.2014.WT dotyczące udzielenia odpowiedzi w zakresie finansowania pobytu dzieci w rodzinach rodzinnych domach dziecka lub placówkach opiekuńczo- zastępczych, rodzinnych wychowawczych na podstawie porozumień zawartych pomiędzy powiatami, wyjaśniam co następuje.
Stosownie do art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) przez dotacje należy rozumieć środki pochodzące m.in. z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, podlegające szczególnym zasadom rozliczania oraz przeznaczone na podstawie ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych na finansowanie lub dofinansowanie zadań publicznych.
Zgodnie z art. 46 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tj. Dz.U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.) jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadania z zakresu działania innej jednostki samorządu terytorialnego, na mocy porozumienia zawartego z tą jednostką, otrzymuje od tej jednostki dotację celową w kwocie wynikającej z zawartego porozumienia, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
Powiat, na terenie którego funkcjonują mogące przyjąć dziecko rodzina zastępcza, rodzinny dom dziecka lub placówka opiekuńczo-wychowawcza zawiera z powiatem, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej, porozumienie w sprawie przyjęcia dziecka oraz warunków jego pobytu i wysokości wydatków na jego opiekę i wychowanie. Obowiązek zawarcia porozumienia przez powiat wynika z art. 191 ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. Nr 149, poz. 887 z późn. zm.).
W takiej sytuacji, w ocenie Izby, powiat właściwy do finansowania pobytu dziecka w pieczy zastępczej, obowiązany jest na mocy ww. porozumienia do przekazania dotacji celowej w związku z realizacją zadań tego powiatu przez powiat właściwy ze względu na miejsce umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej, którą stosownie do art. 249 ust. 4 ustawy o finansach publicznych ujmuje się w planie finansowym starostwa. Powyższe stanowisko jest zbieżne m.in. ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów wyrażonym w piśmie z dnia 24 lipca 2012 r. sygn. FS10/064/3/438/WWP/12/6992, jak również ze stanowiskiem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wyrażonym w piśmie z dnia 10 września 2012 r. sygn. DSR-III- 074-1-47-LS/118/12.
{RIO Opole, 2014-03-04, sygn. NA.III 0221- 7/2014}