Dotacja oświatowa na uczniów oddziału przygotowania wojskowego

Pytanie:

Działając w imieniu Prywatne Centrum Edukacyjne „Szkoły Sukces” sp. z 0.0., organu prowadzącego m.in. dla szkół: Prywatne Centrum Edukacyjne „Szkoły Sukces” I Szkoła Policealna w Białogardzie oraz Prywatne Centrum Edukacyjne „Szkoły Sukces” I Liceum Ogólnokształcące, na zasadzie art. 13 ust. I w zw. z art. 1 ust. 2 pkt 7 oraz art. 1 ust. 4 ustawy z dnia 07 października 1992 r. o Regionalnych Izbach Obrachunkowych (Dz.U.2019.2137 t.j. z późn. zm.) wnoszę o udzielenie wyjaśnień dotyczących interpretacji i stosowania przepisu art. 33 ust. | ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U.2020.2029 t.j. z późn. zm. — dalej ufzo), w zakresie naliczania dotacji, o której mowa w art., 26 ust. 1 i 2 ufzo 1 wskazanych poniżej pytań.

Pytanie nr 1

a. Organ prowadzący, prowadzi m. in. szkołę policealną;
b. Organ prowadzący złożył w 2020 r. wniosek o wypłatę dotacji zgodnie z art. 33 ust. 1 ufzo, w tym informację o planowanych liczbie słuchaczy. szkoły policealnej — zgodnie z art. 33 ust. I pkt 1) ufzo.

c. W terminie składania wniosków jak pkt. b powyżej, szkoła policealna kształciła słuchaczy kierunku opiekun medyczny wyłącznie w trybie zaoczonym;

d. Natomiast od września roku budżetowego 2021 r., którego dotyczył wniosek jak w pkt. b powyżej, szkoła policealna zaczęła kształcić w zawodzie opiekun medyczny w trybie stacjonarnym — zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 stycznia 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego.

W związku z powyższym stanem faktycznym wnoszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy jednostka samorządu terytorialnego powinna wypłacić dotację oświatową na słuchaczy szkoły policealnej kształconych w trybie stacjonarnym, dla których przyjmowana jest wyższa część subwencji oświatowej (współczynnik Sj,i zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2021), od września 2021 r. — zgodnie z art. 26 ust. 2 ufzo, tj. za okres wrzesień 2021-grudzień 2021?

Pytanie nr 2

a. Organ prowadzący, prowadzi m. in. liceum ogólnokształcące, w którym realizowany jest obowiązek szkolny.

b. Organ prowadzący złożył w 2019 r. wniosek o wypłatę dotacji zgodnie z art. 33 ust. 1 ufzo, w tym informację o planowanych liczbie uczniów LO — zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 1) ufzo.

c. Szkoła liceum ogólnokształcące otrzymała w dniu 27 sierpnia 2020 r. decyzję Ministerstwa Obrony Narodowej nr 157/BdsZ/2020 z dnia 27 sierpnia 2020 r. zezwalającą na utworzenie od dnia 1 września 2020 roku oddziału przygotowania wojskowego;

d. oddział przygotowania wojskowego został utworzony w LO z dniem 01 września 2020 r.

W związku z powyższym stanem faktycznym wnoszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy jednostka samorządu terytorialnego powinna wypłacić dotację oświatową na uczniów oddziału przygotowania wojskowego z uwzględnieniem wagi P42 – dla uczniów oddziałów przygotowania wojskowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia z dnia 12 grudnia 2019 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2020 r. — zgodnie z art. 26 ust. 1 ufzo, tj. za okres wrzesień 2020-grudzień 2020?

Stanowisko wnioskodawcy

W ocenie wnioskodawcy, organ prowadzący w obydwu stanach faktycznych powinien otrzymać dotację na uczniów/słuchaczy z uwzględnieniem:

1. trybu kształcenia stacjonarnego dla słuchaczy kierunku opiekun medyczny (Pytanie 1) — od miesiąca rozpoczęcia kształcenia w trybie stacjonarnym, tj. 01 września 2021 r.;

2. uczniów oddziału przygotowania wojskowego (Pytanie 2) uruchomienia oddziału zgodnie z decyzją MON, tj. 01 września 2020 r.

Na dzień składania wniosków, o których mowa w art. 33 ust. 1 ufzo organ prowadzący nie był w stanie wskazać, że będzie takowych uczniów kształcił, albowiem nie posiadał ku temu podstaw:

1. w stanie faktycznym dot. Pytania 1. — obowiązek zmiany trybu kształcenia opiekuna medycznego został wprowadzony stosownym rozporządzeniem w roku 2021;

2. natomiast w stanie faktycznym dot. Pytania 2. — organ prowadzący otrzymał decyzję Ministra Obrony Narodowej na krótko przed uruchomieniem oddziału przygotowania wojskowego, tj w sierpniu 2020 r.

Podanie powyższych danych we wniosku rok wcześniej, tj, odpowiednio we wrześniu 2019 (Pytanie 2) oraz we wrześniu 2020 (Pytanie 1) nie było możliwe.

Natomiast należy podkreślić, że złożenie wniosku i dopełnienie obowiązków określonych w art. 33 ust. 1 ufzo stanowi jedynie warunek formalny wypłaty dotacji, a nie determinuje jej wysokości, ta jest, bowiem uzależniona od rzeczywistej liczby uczniów/słuchaczy. Tym bardziej, że ustawodawca wprowadził przepis szczególny art. 33 ust. 3 ufzo dla szkół, które rozpoczynają działalność po dniu 30 września roku bazowego i uzyskały, do dnia 30 września roku bazowego, wpis do ewidencji.

Dotacja natomiast, zgodnie z art. 26 ust. 1 i 2 ufzo przysługuje na każdego ucznia dotacja z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będącej dla tych szkół organem rejestrującym, w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.

Przepis art. 33 ust. 1 ufzo stanowi, zatem o samym prawie przyznania dotacji, natomiast podstawą naliczania dotacji są bowiem informacje o liczbie i kategorii uczniów (posiadających ewentualne cechy kwalifikujące do naliczenia określonych wag), które organ prowadzący obowiązany jest przekazywać miesięczne, według stanu na określony dzień.

Ponadto JST może ubiegać się o środki z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej.

Jednym z kryterium jest dofinansowanie z tytułu wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych, polegającego na wzroście liczby uczniów przeliczeniowych w stosunku do danych przyjętych do naliczenia algorytmem części oświatowej subwencji ogólnej na dany rok budżetowy. Gdy po dniu 30 września roku poprzedniego wzrosła liczba zadań oświatowych, jednostka samorządu terytorialnego może ubiegać się o zwiększenie subwencji oświatowej na dany rok budżetowy.

Mając powyższe na uwadze wnoszę o udzielenie wyjaśnień oraz odpowiedzi na zadane pytania.

Stanowisko RIO Szczecin:

W nawiązaniu do Pani wniosku z dnia 8 października 2021 r. (złożonego w tut. Izbie w dniu 12 października br.), dotyczącego interpretacji treści i stosowania przepisu art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych” w zakresie naliczania dotacji, o której mowa w art. 26 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, wyjaśniam co następuje.

Podstawę udzielania wyjaśnień przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Szczecinie stanowi art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych”. W myśl powołanego przepisu prawa do zadań izby należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 (tj. m.in. takich, które wykorzystują dotacje przyznawane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego) w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.

W złożonym zapytaniu przedstawiono dwa stany faktyczne oraz związane z nimi pytania: stan faktyczny nr 1:

Prywatne Centrum Edukacyjne „Szkoły Sukces” Sp. z o.o. (jako organ prowadzący) prowadzi m.in. szkołę policealną, w której do rozpoczęcia roku szkolnego w dniu I września br. kształcono słuchaczy kierunku opiekun medyczny wyłącznie w trybie zaocznym. We wrześniu 2020 r. organ prowadzący złożył wniosek o wypłatę dotacji zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych — w tym informację o planowanej liczbie słuchaczy szkoły policealnej. Od dnia 1 września br. szkoła policealna zaczęła kształcić w zawodzie opiekun medyczny w trybie stacjonarnym, czyli w jedynym prawnie dopuszczalnym trybie wynikającym z rozporządzenia Ministra Edukacji 1 Nauki z dnia 27 stycznia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych celów 1 zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego”.

W związku z powyższym stanem faktycznym złożono zapytanie czy jednostka samorządu terytorialnego powinna wypłacić dotację oświatową na słuchaczy szkoły policealnej kształconych w trybie stacjonarnym, dla których przyjmowana jest wyższa część subwencji oświatowej (współczynnik Sj; wedle rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2021 r.*) od września br. — tj. zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych do końca 2021 r. (tj. za cztery ostatnie jego miesiące)? stan faktyczny nr 2:

Prywatne Centrum Edukacyjne „Szkoły Sukces” Sp. z o.o. (jako organ prowadzący) prowadzi m.in. liceum ogólnokształcące. We wrześniu 2019 r. złożono wniosek o wypłatę dotacji zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych — w tym informację o planowanej liczbie uczniów tej placówki. Następnie w dniu 27 sierpnia 2020 r. organ prowadzący otrzymał decyzję Ministra Obrony Narodowej nr 157/BdsZ/2020 z dnia 27.08.2020 r., w której organ ją wydający zezwolił na utworzenie od dnia 1 września 2020 r. oddziału przygotowania wojskowego, który faktycznie od tego dnia został w liceum ogólnokształcącym utworzony.

W związku z powyższym stanem faktycznym złożono zapytanie czy jednostka samorządu terytorialnego powinna wypłacić dotację oświatową na uczniów oddziału przygotowania wojskowego (w 2020 r. za miesiące od września do grudnia) z uwzględnieniem wagi P42 — tj. dla uczniów oddziałów przygotowania wojskowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 12 grudnia 2019 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2020 r.?

Stanowisko wnioskodawcy

Organ prowadzący, w obydwu stanach faktycznych, powinien otrzymać dotację na uczniów/słuchaczy od miesiąca września br. jako rozpoczęcia kształcenia w trybie stacjonarnym (kierunek opiekun medyczny) oraz zgodnie z datą uruchomienia oddziału przygotowania wojskowego zgodnie z decyzją MON — tj. od września ubiegłego roku.

Zarówno w jednym jak i w drugim przypadku na dzień składania wniosków, o których mowa w art. 33 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych — tj. we wrześniu 2019 r. (stan faktyczny nr 2) i we wrześniu 2020 r. (stan faktyczny nr l) organ prowadzący nie był w stanie wskazać, że będzie takich uczniów kształcił.

Wedle stanowiska zawartego w zapytaniu treść zawarta w art. 33 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (złożenie wniosku i dopełnienie wskazanych w nim obowiązków) stanowi warunek formalny wypłaty dotacji, której wysokość uzależniona jest od rzeczywistej liczby uczniów/słuchaczy. Sama dotacja (zgodnie z art. 26 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy) przysługuje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (jako organu rejestrującego) na każdego ucznia w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla danej jednostki samorządu terytorialnego.

Odnosząc się do kwestii wskazanych w zapytaniu (w części dotyczącej kształcenia na kierunku opiekun medyczny) Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie podziela stanowisko organu prowadzącego, że wysokość dotacji w przedmiotowej sprawie powinna być determinowana przez faktyczną (rzeczywistą) liczbę słuchaczy, która wynika z informacji o liczbie i kategorii uczniów, które organ prowadzący obowiązany jest przekazywać miesięcznie, wedle stanu na określony dzień. Co do kwestii wskazanego w zapytaniu art. 33 przedmiotowej ustawy to jest to regulacja, w której ustawodawca określił przesłanki, od których uzależnia się przyznanie dotacji, a brak ich spełnienia oznacza de facto utratę prawa do otrzymania dotacji. Do jej uzyskania niezbędne jest podanie w ustawowym terminie informacji o planowanej liczbie uczniów oraz następnie wprowadzenie danych do systemu informacji oświatowej. W stanie faktycznym, dotyczącym kształcenia na kierunku opiekun medyczny, obowiązek informacyjny wskazany w art. 33 ust. l pkt I ustawy o finansowaniu zadań oświatowych został przez organ prowadzący zrealizowany. Z definicji zawartych w art. 2 pkt 25 i pkt 26 tego aktu prawnego — tj. dotyczących odpowiednio pojęcia roku bazowego (,„,„rok poprzedzający rok budżetowy) oraz roku budżetowego (,,rok, na który jest uchwalana ustawa budżetowa 1 są udzielane dotacje określone w niniejszej ustawie”) wynika, że dotacje udzielane na gruncie przedmiotowej ustawy posiadają charakter rocznych świadczeń — czyli udzielanych w okresie od stycznia do grudnia danego roku na podstawie wniosku składanego do końca września roku poprzedniego. W sytuacji, kiedy zachodzą okoliczności uzasadniające dokonanie aktualizacji przyznanej w takim trybie dotacji — zastosowanie znajduje art. 43 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, zgodnie z którego ust. 1 pkt 4 podstawą do jej dokonania mogą być szczególnie uzasadnione przypadki. Jak wyjaśnił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 18 lipca 2019 r. jest nim sytuacja, w której na zajęcia uczęszcza mniejsza liczba uczniów niż nominalna, co w ocenie sądu warunkuje korektę kwoty dotacji w granicach wskazanych w art. 43 ust. 5 tej samej ustawy. Składając wniosek o wypłatę dotacji, wraz z informacją o planowanej liczbie słuchaczy, we wrześniu 2020 r. organ prowadzący działał na podstawie obowiązującego wówczas stanu prawnego i nie mógł przewidzieć, że w przyszłym roku ulegnie zmianie określona w przepisach powszechnie obowiązujących forma kształcenia słuchaczy na kierunku opiekun medyczny. Dodatkowo należy wyjaśnić, że fakt przyjmowania dla słuchaczy szkoły policealnej kształconych w trybie stacjonarnym wyższej części subwencji oświatowej (poprzez współczynnik S;;) nie wpływa na ustawowo uregulowane zasady, wskazujące w art. 34 ust. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych na kogo taka dotacja przysługuje.

Natomiast w zakresie zapytania obejmującego funkcjonowanie oddziału przygotowania wojskowego — to należy wskazać na art. 33 ust. 4 cyt. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wedle którego organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego na wniosek organu prowadzącego „może wyrazić zgodę na odstąpienie od terminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, lub na udzielenie dotacji w terminie wcześniejszym niż od początku następnego roku budżetowego w przypadku nie przekazania informacji i danych, o których mowa w ust. I pkt 1 i 2.” Powołana powyżej regulacja oznacza, że to organ wykonawczy jednostki dokonać może oceny czy w okolicznościach konkretnej sprawy, przy uwzględnieniu sytuacji wnioskodawcy oraz celu dotacji istnieje możliwość jej przekazania podmiotowi prowadzącemu placówkę oświatową, pomimo braku spełnienia warunków określonych przepisem art. 33 ust. 1 pkt 1 i 2 cyt. ustawy. Zdaniem Regionalnej Izby Obrachunkowej wymieniony przepis zawiera materialnoprawne podstawy do udzielenia dotacji w terminie wcześniejszym niż od początku roku budżetowego, jednakże warunkowane jest to wnioskiem organu prowadzącego szkołę oraz zgodą organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego. W tym zakresie również Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, w wyroku z dnia 17 stycznia 2019 r.”, stwierdził że „określoną w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych możliwość wyrażenia zgody na odstąpienie od terminów, o których mowa w ust. 1, ustawodawca pozostawił uznaniu organu dotującego („może wyrazić zgodę), w które to uznanie jako takie Sąd nie może ingerować. ”

Końcowo podkreślić należy, że wzajemne relacje pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego a organem prowadzącym placówki oświatowe — w zakresie przekazywania środków dotacyjnych — powinny uwzględniać regulacje zawarte w uchwale Nr XLV/213/2018 Rady Powiatu w Białogardzie z dnia 15 stycznia 2018 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu Powiatu Białogardzkiego dla niepublicznych szkół o uprawnieniach szkół publicznych i placówek niepublicznych”.

Przedstawiając powyższe stanowisko informuję, iż Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie nie posiada kompetencji do dokonywania wiążącej wykładni prawa — w zakresie przedstawionym w zapytaniu organem właściwym jest Minister Edukacji i Nauki.

{Prywatne Centrum Edukacyjne „Szkoły Sukces” sp. z o.o., 2021-10-08, sygn. 494/10/2021/PCE}

{RIO Szczecin, 2021-11-09, sygn. K.0542.ZF.24.MB.2021}