Stanowisko RIO Wrocław:
Do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu wpłynął Pana wniosek zawierający prośbę o wyjaśnienie czy należy wypłacać dotację na dzieci przyjęte do przedszkola niepublicznego w trakcie miesiąca (których nie wykazano w informacji wg stanu na pierwszy dzień miesiąca) oraz na dzieci, które w trakcie miesiąca ukończyły 2,5 roku. W jakiej wysokości? Czy można naliczyć dotację w wysokości proporcjonalnej do liczby dni, przez które dziecko korzystało z wychowania przedszkolnego?
W związku z Pana prośbą wyjaśniam, co następuje:
W świetle przepisów ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2137), zwanej dalej,,u.r.i.o.”, regionalna izba obrachunkowa nie posiada uprawnień do udzielenia wyjaśnień w przedmiotowej sprawie. Kompetencje regionalnych izb obrachunkowych zostały określone w art. 13 pkt 11 u.r.i.o. Zgodnie z regulacją zawartą w tym przepisie, Izba jest upoważniona do udzielania wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 u.r.i.o. w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych. Do spraw dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych nie należą sprawy związane ze stosowaniem przepisów ustawy o systemie oświaty czy też ustawy o finansowaniu zadań oświatowych jak również uchwały organu stanowiącego w zakresie określonym we wniosku.
Niezależnie od powyższego wyjaśniam, że kwestie związane z ustaleniem kwoty dotacji dla niepublicznego przedszkola oraz sposobem wyliczenia podstawowej kwoty tej dotacji regulują art. 17 ust. 1 i art. 12 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 17), dalej „u.f.z.o.”. I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym otrzymuje na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli. O możliwości uzyskania dotacji w tej wysokości przesądza m.in. fakt spełnienia warunków określonych w powołanym przepisie. Stosownie do tej regulacji niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym otrzymuje na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy, jeżeli to przedszkole spełnia następujące warunki:
1) określone w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r. poz. 1148) dalej „u.p.o.”, z tym że czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 u.p.o., nie może być krótszy niż czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony przez radę gminy dla przedszkoli prowadzonych przez gminę,
2) pobiera opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego nie wyższe niż opłaty ustalone przez radę gminy na podstawie art. 52 ust. 1 pkt 1 u.f.z.o.,
3) prowadzi dokumentację przebiegu nauczania, wychowania i opieki ustaloną dla publicznych przedszkoli,
4) liczba uczniów w oddziale przedszkolnym nie jest wyższa niż liczba uczniów w oddziale zawodowego, będącego w danym miesiącu roku budżetowego odpowiednio dzieckiem objętym wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniem, wychowankiem, uczestnikiem zajęć rewalidacyjno- wychowawczych lub słuchaczem kwalifikacyjnego kursu zawodowego odpowiednio w placówce wychowywania przedszkolnego, szkole lub placówce, o której mowa w art. 2 pkt 6-8 ustawy – Prawo oświatowe.
Ustawodawca nie przewidział możliwości przekazywanie dotacji w wysokości proporcjonalnej do liczby dni, przez które dziecko korzystało z wychowania przedszkolnego.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz to, że jednostki samorządu terytorialnego działają we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, wątpliwości zawarte we wniosku powinny zostać wyjaśnione przez obsługę prawną jednostki.
{RIO Wrocław, 2020-03-30, sygn. P.WR.54.22.2020}