Dotacja dla szkoły dla dorosłych

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na wniosek Pana Skarbnika dotyczący udzielenia przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wskazanie:

– czy przy ustalaniu dotacji, zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, dla szkół dla dorosłych, Miasto powinno brać pod uwagę tylko typ i rodzaj szkoły, to jest wyłącznie podział na szkoły dla młodzieży i dla dorosłych, czy też dokonywać dodatkowego rozróżnienia szkół dla dorosłych, to jest na szkoły funkcjonujące w trybie stacjonarnym i w trybie zaocznym oraz

– jak należałoby ustalić stawkę dotacji dla szkoły, w której np. prowadzone jest kształcenie w zawodach zarówno w formie stacjonarnej, jak i w formie zaocznej, skoro w/w przepis stanowi, że wysokość stawki dotacji ustala się,,wg typu i rodzaju szkoły”

uprzejmie informuję, co następuje:

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych niewymienionych w ust. 2a przysługują na każdego ucznia uczestniczącego w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu, w wysokości nie niższej niż 50% ustalonych w budżecie odpowiednio danej gminy lub powiatu wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia, pod warunkiem że osoba prowadząca szkołę niepubliczną poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji, z zastrzeżeniem ust. 3h oraz 3i. W przypadku braku na terenie gminy lub powiatu szkoły publicznej danego typu i rodzaju podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę lub powiat na prowadzenie szkoły publicznej danego typu lub rodzaju.

Punktem wyjścia dla dalszych rozważań jest zdefiniowanie pojęć,,typ” oraz „rodzaj” (szkoły).

W odniesieniu do pojęcia „,typu”, wskazać można, że ustawa o systemie oświaty w art. 9 ust. 1 wskazuje typy szkół publicznych i niepublicznych ogólnie rzecz ujmując, szkolę podstawową, gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalne. Brak jest natomiast przepisu w ustawie, który by wskazywał, co należy rozumieć pod pojęciem rodzaj szkoły”. Zagadnienie to było przedmiotem rozważań sądów administracyjnych. Z orzecznictwa sądowego wynika, że pojęcie ,,rodzaju” szkoły należy wiązać z cechami szczególnymi, charakterystycznymi w ramach danego typu szkoły.

{RIO Łódź, 2013-08-29, sygn. WA 4120-9/2013/w/}