Dotacja dla przedszkola niepublicznego na 6-letnie dziecko niepełnosprawne

Stan faktyczny:

W przedszkolu niepublicznym dotowanym przez Gminę Rzgów wykazywane jest niepełnosprawne dziecko 6 letnie. Zgodnie z art. 17 ust. 3 Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 17) „Niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym niespełniające warunków, o których mowa w ust. 1, otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy” na to dziecko.

Gmina wypłaca dotację w wysokości wskazanej w metryczce subwencji oświatowej na dany rok zgodnie z jego niepełnosprawnością.

Tutaj pojawia się pytanie, czy w tej sytuacji na takiego 6-letniego niepełnosprawnego ucznia Gmina powinna również wypłacać kwotę przewidzianą w metryczce subwencji oświatowej z tytułu: P51 – Dzieci 6-letnie w przedszkolach oraz P53 – Dzieci 6-letnie wieś/miasto do 5 tys. mieszkańców, gdyż ich wiek nie ma nic wspólnego z ich niepełnosprawnością.

Według odpowiedzi, która otrzymałam z Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 30 grudnia 2019r. (dołączam w załączniku) „na niepełnosprawnego 6-letniego ucznia przedszkola zlokalizowanego na terenach wiejskich lub w miastach do 5 tys. mieszkańców, przysługują wagi P48 (Dzieci 6-letnie w przedszkolach) i P50 (Dzieci 6-letnie wieś/miasto do 5 tys. mieszkańców) , a także jedna z wag związanych z posiadanym przez takiego ucznia orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.”.

Na ostatnio odbytym szkoleniu z naliczania dotacji dla szkół i przedszkoli otrzymałam informację, że na niepełnosprawnego ucznia 6-letniego nie powinno wypłacać się wag z tytułu: P51 – Dzieci 6—letnie w przedszkolach oraz P53 – Dzieci 6-letnie wieś/miasto do 5 tys. mieszkańców, ponieważ wagi te nie wynikają z ich niepełnosprawności (jest to stanowisko RIO, pod które podlega Gmina osoby prowadzącej szkolenie.)

Pytanie:

Czy Gmina powinna wypłacać dotację na niepełnosprawnego 6-letniego lub więcej (w przypadku odroczenia spełnienia obowiązku szkolnego i pozostania w przedszkolu) ucznia przedszkola z tytułu: dzieci 6-letnie w przedszkolach (waga z metryczki P51) i dzieci 6-letnie wieś/miasto do 5 tys. mieszkańców (waga P53)?

Stanowisko własne:

Gmina nie powinna wypłacać dotacji na niepełnosprawnego 6-letniego ucznia przedszkola zlokalizowanego na terenach wiejskich lub w miastach do 5 tys. mieszkańców z tytułu: dzieci 6-letnie w przedszkolach (waga z metryczki P51) i dzieci 6-letnie wieś/miasto do 5 tys. mieszkańców (waga P53), ponieważ wagi te nie wynikają z ich niepełnosprawności tylko z ich wieku.

Należy zauważyć, że na 6-letnich uczniów przedszkola zlokalizowanego na terenach wiejskich lub w miastach do 5 tys. mieszkańców nie posiadających orzeczenia o niepełnosprawności dotacja nie jest dodatkowo zwiększona o wagi wskazane w metryczce subwencyjnej z tyt. dzieci 6-letnie w przedszkolach (waga P51) i dzieci 6-letnie wieś/miasto do 5 tys. mieszkańców (waga P53).

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 17) niepubliczne przedszkole otrzymuje na każdego ucznia dotacje z budżetu gminy w wysokości równej 75 % podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli w związku z tym wagi z metryczki subwencyjnej z tyt. dzieci 6-letnie w przedszkolach (waga P51) i dzieci 6-letnie wieś/miasto do 5 tys. mieszkańców (waga P53) adekwatnie nie powinna być wypłacane na 6-letnich uczniów niepełnosprawnych.

{MEN, 2019-12-30, sygn. DWST-WOOS.3532.182.2019.DC}

W odpowiedzi na pismo dotyczące udzielania dotacji niepublicznym przedszkolom, uprzejmie proszę o przyjęcie wyjaśnień.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowymi, niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym niespełniające warunków, o których mowa w art. 17 ust. 1 tej ustawy, otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.

Powyższe oznacza, że jeżeli 75% podstawowej kwoty dotacji naliczonej na ucznia niepublicznego przedszkola jest mniejsza niż kwota przewidziana na ucznia niepełnosprawnego. za kwotę dotacji na takiego ucznia przyjmuje się kwotę przewidzianą w części oświatowej subwencji ogólnej. W takim przypadku kwota dotacji na niepełnosprawnego (5-letniego ucznia niepublicznego przedszkola powinna zostać naliczona jako iloczyn standardu finansowego „A”, wskaźnika dla danej gminy Di oraz sumy wag przysługującej danemu uczniowi.

W związku z powyższym wyjaśniam w odniesieniu do poszczególnych pytań:

Ad 1 i 2. Na niepełnosprawnego 6-Ietniego ucznia przedszkola zlokalizowanego na terenach wiejskich lub w miastach do 5 tys. mieszkańców, przysługują wagi P48 i P50. a także jedna z wag związanych z posiadanym przez takiego ucznia orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Zarówno waga P48, jak i waga P50 odnosi się do dzieci uczęszczających do przedszkoli, które w roku bazowym ukończyły 6 lat i więcej. Charakterystyka tych wag nie uwzględnia realizacji w tym czasie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego przez tych uczniów. A zatem niezależnie czy taki uczeń uczęszczający do przedszkola i realizujący program „na poziomie 4—latka”, czy otrzyma odroczenie spełniania obowiązku szkolnego i pozostanie w przedszkolu, a dotacja w ww. wysokości jest należna takiego ucznia.

Należy bowiem zauważyć, że obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego jest ściśle związany z wiekiem życia dziecka (6 lat), nie zaś wiekiem rozwojowym.
Ponadto, dla edukacji przedszkolnej przewidziana jest jedna podstawa programowa, stanowiąca punkt wyjścia do opracowania przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego, zarówno wobec powierzonego mu oddziału, jak i każdego dziecka (zasada indywidualizacji).

Z kolei z przepisu art. 36 ust. 7 ustawy — Prawo oświatowe wynika, że dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, kontynuuje przygotowanie przedszkolne w przedszkolu. oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego. Zgodnie z art. 36 ust. 4 ww. ustawy. odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego jest możliwe tylko o jeden rok szkolny.

Ad 3. Na mocy art. 12 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, przez podstawową kwota dotacji dla przedszkoli. należy rozumieć kwotę wydatków bieżących zaplanowanych na rok budżetowy na prowadzenie przez gminę przedszkoli. z wyłączeniem przedszkoli specjalnych i przedszkoli, w których zaplanowane wydatki bieżące finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przekraczają 50% ich zaplanowanych wydatków bieżących, pomniejszonych m.in. o sumę iloczynów odpowiednich kwot przewidzianych na rok budżetowy w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy na uczniów niepełnosprawnych z danymi rodzajami niepełnosprawności w przedszkolach oraz statystycznej liczby uczniów niepełnosprawnych z danymi rodzajami niepełnosprawności w tych przedszkolach.

W ocenie ministerstwa, powyższe sformułowanie „kwoty przewidziane w części oświatowej subwencji ogólnej” odnosi się do kwot zaplanowanych do wypłacenia na uczniów niepełnosprawnych w przedszkolach (czyli naliczonych zgodnie z wyżej przytoczonym schematem). Natomiast statystyczna liczba uczniów, zgodnie z art. 31 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe — j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1143 ze zm. – ustalona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowe; kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej] w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiająca] do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej — Dz. U. z 201? r.. poz. 356 ze zm. w przedszkolach, zgodnie z przepisem określonym wprost w art. 11 ust. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. stanowi 2/3 liczby uczniów przedszkoli ustalonej na podstawie danych systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku bazowego, oraz 1/3 liczby tych uczniów ustalonej na podstawie danych systemie Informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku budżetowego.

Należy zaznaczyć, że powyższe stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej ma jedynie charakter opinii i nie stanowi wiążące] wykładni prawa. Nadzór nad gospodarką finansową jednostek samorządu terytorialnego sprawują regionalne izby obrachunkowe.

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia odnośnie wypłaty dotacji na dziecko niepełnosprawne 6-letnie (. . .) — uprzejmie informuje, że w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi wysokość dotacji dla ucznia niepełnosprawnego w wieku powyżej 6 lat, uczęszczającego do przedszkola na terenie wiejskim, należy obliczyć uwzględniając również wagi P51 i P53, ujęte w metryczce oświatowej na 2020 rok, zdefiniowane w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 grudnia 2019 roku w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2020 (Dz. U. z 2019 r., poz. 2446).

Zgodnie z art. 17 ust.3 ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 17 ze zm.) – niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym niespełniające warunków, o których mowa w art. 17 ust. 1, otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym ze na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.

Z regulacji tej wynika, że w przypadku ucznia niepełnosprawnego w pierwszej kolejności należy ustalić wysokość dotacji obliczając podstawową kwotę dotacji i porównać ją z kwotą dotacji na takiego ucznia obliczoną w oparciu o dane z tzw. metryczki oświatowej. Jeżeli kwota ustalona na podstawie PKD jest niższa, należy wypłacać dotację w wysokości kwoty przewidzianej na ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy (czyli dane z metryczki).

W przypadku obliczania dotacji na podstawie danych dotyczących wysokości przysługującej gminie części oświatowej subwencji ogólnej należy uwzględnić wszystkie wagi aktualne dla rozważanego ucznia (zgodnie z regułami naliczania części oświatowej subwencji ogólnej wskazanymi w przepisach ww. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 grudnia 2019 roku.

Jeżeli subwencja naliczana jest na ucznia niepełnosprawnego w wieku ponad 6 lat, uczęszczającego do przedszkola na terenie wiejskim, to stosowane są do takiego ucznia wagi P51 . PS3 i waga odpowiednia dla określonej niepełnosprawności. W konsekwencji w tożsamy sposób musi zachować się jednostka samorządowa ustalając kwotę dotacji na ucznia niepełnosprawnego (wg wzoru standard A x wskaźnik Di x (P51 + P53 + P65). Tylko wówczas JST spełni ustawowy wymóg nakładający obowiązek obliczenia dotacji na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.

Fakt, że wagi P51 i P53 nie są związane z niepełnosprawnością — tylko z wiekiem — nie ma znaczenia; w przepisach ww. rozporządzenia prawodawca przesądził bowiem o stosowanych dla danego ucznia wagach, a rolą JST jest zastosowanie tych przepisów.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że przy opisie wag (P53 i P53) przepisy rozporządzenia wskazują, iż wagi te nie obejmują dzieci przeliczanych wagą P66- N51,i. Zatem obejmują dzieci przeliczane innymi wagami, w tym związanymi z poszczególnymi niepełnosprawnościami.

{Urząd Miejski w Rzgowie, 2020, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi, 2020-10-02, sygn. WA 4120 —22/2020—w}