Stanowisko RIO Wrocław:
W odpowiedzi na pismo z dnia 2 października 2019 r. (data wpływu 8 październik 2019r.) sygn. SK.300.1.19 dotyczące wniosku o udzielenie wyjaśnienia na pytanie, czy zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim, z budżetu gminy można wydatkować środki w formie dotacji celowej na wymianę dwóch okien w Kościele Parafialnym w Wykrotach, który znajduje się w rejestrze zabytków w ramach funduszu sołeckiego, informuję co następuję.
Zgodnie z art. 2 ust 6 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014 r. poz 301 ze zm.) środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Ponadto, na podstawie art. 2 ust. 7 powyższej regulacji, środki te można przeznaczyć również na pokrycie wydatków na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej. Zatem kluczowe dla omawianego zagadnienia jest, aby przedsięwzięcie w uchwalonym przez zebranie wiejskie wniosku spełniało łącznie kryteria, o których mowa w art. 2 ust. 6 ustawy o funduszu sołeckim.
Dodatkowo na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim wniosek, oprócz wskazania przedsięwzięcia przewidzianego do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa, powinien zawierać oszacowanie jego kosztów i uzasadnienie.
Należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 5 ust. 11 powołanej regulacji, rada gminy odrzuca wniosek sołectwa w przypadku, gdy zamierzone przedsięwzięcie nie spełnia wymogów określonych w art. 2 ust. 6 lub 7. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869) w art. 44 ust. 2 stanowi, że jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków. Regulacje prawne w zakresie dotacji znajdują się w art. 126 powołanej ustawy. Przepis ten wskazuje, że dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.) zadania własne gminy obejmują sprawy ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Gmina może finansować prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku niebędącym własnością gminy jednakże zadania z zakresu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami niebędącymi własnością gminy winny być realizowane poprzez udzielenie z budżetu gminy dotacji, na zasadach określonych w podjętej przez Radę Gminy uchwale, na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2018 r. poz. 2067), w trybie określonym odrębnymi przepisami. Istotą tej regulacji jest zapewnienie wszystkim podmiotom będącym właścicielami lub posiadaczami zabytków równego dostępu do środków publicznych. Zastosowanie rozwiązania proponowanego przez Gminę Nowogrodziec stanowiłoby naruszenie tej zasady. Ponadto dotacje na zabytki niebędące własnością gminy, jako podlegające odrębnym regulacją w zakresie zasad udzielania i trybu przekazywania, nie spełniają kryteriów przedsięwzięcia w rozumieniu ustawy o funduszu sołeckim. Środki wyodrębnione w ramach funduszu sołeckiego stanowią część budżetu gminy. Środki te nie są przekazywane sołectwom w jakiejkolwiek formie. Gmina ponosi niezbędne wydatki związane z realizacją tych przedsięwzięć a organ wykonawczy jest odpowiedzialny za prawidłowe gospodarowanie środkami tego funduszu przy uwzględnieniu obowiązujących przepisów prawa.
Informuję równocześnie, że przedstawione przez Izbę stanowisko nie jest prawnie wiążącą wykładnią obowiązujących przepisów prawa.
{RIO Wrocław, 2019-11-06, sygn. P.WR.54.54.2019}