Stanowisko RIO Gdańsk:
W odpowiedzi na pismo z dnia 14 kwietnia 2021 r. Pana Roberta Wajlonisa – Sekretarza Miasta Chojnice, działającego z upoważnienia Burmistrza Chojnic, doręczone do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w dniu 20 kwietnia 2021 r., stanowiące prośbę o wyjaśnienie kwestii dotyczącej dopuszczalności pokrywania wydatków inwestycyjnych środkami pochodzącymi z dotacji oświatowej w kontekście wyjaśnień udzielonych przez tut. Izbę w piśmie z dnia 19 marca 2021 r. (znak: RP.0441/10/12/1/2021), uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
We wstępie wskazać należy, że tut. Izba podziela pogląd wyrażony w piśmie Pana Roberta Wajlonisa z dnia 14 kwietnia 2021 r. Wskazać bowiem należy, że w przepisie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 2029 z późn. zm.) ustawodawca, rozstrzygając o przeznaczeniu dotacji udzielanych dla publicznych i niepublicznych jednostek oświatowych, uczynił to w dwojaki sposób. Mianowicie poprzez bezpośrednie wskazanie rodzajów wydatków, na które dotacje mogą być wykorzystane oraz poprzez odwołanie się do przepisów innych ustaw, jako to uczyniono w pkt 1 lit. b tego artykułu, tj. poprzez odniesienie się, między innymi, do ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 910 w późn. zm.), a mianowicie jej art. 10. ust. 1. Katalog zadań, o których mowa w ostatnim z wyżej przywołanych przepisów obejmuje, między innymi, wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie (art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy Prawo oświatowe).
Pominąć jednak nie można, że w przepisie art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych zastrzeżono, że dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących placówek oświatowych (o ile zostaną poniesione na cele działalności tych placówek). Określenie rodzajów wydatków, które mogą być sfinansowane z dotacji oświatowej musi zatem nastąpić z uwzględnieniem tego przepisu. Mając powyższe na uwadze przyjąć należy, że nie wszystkie zadania wymienione w art. 10 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe mogą zostać sfinansowane z dotacji oświatowej, lecz tylko te, które stanowią wydatki bieżące i pod warunkiem, że zostaną wykorzystane na cele działalności tej placówki, tj. na cele związane z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi. Środki pochodzące z dotacji oświatowej nie mogą zatem zostać przeznaczone na sfinansowanie zadań inwestycyjnych.
Ustawodawca definiując bowiem w art. 9 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych pojęcie wydatków bieżących wprost odwołał się do przepisu art. 236 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 305), zgodnie z którym przez wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi. Z kolei ust. 4 wyżej powołanego przepis art. 236 ustawy o finansach publicznych zawiera zamknięty katalog wydatków majątkowych, zaliczając do nich wydatki na: inwestycje i zakupy inwestycyjne (w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 tej ustawy, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego), zakup oraz objęcie akcji i udziałów, czy wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego. Pozostałe wydatki (niebędące majątkowymi) należy klasyfikować jako bieżące. Uzupełniająco wskazać należy, że ustawodawca zdefiniował pojęcie wydatków bieżących nie tylko w sposób negatywy (tj. jako wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi), lecz także dodatkowo je uszczegółowił poprzez wskazanie w art. 236 ust. 3 ww. ustawy konkretnych kategorii, które muszą zostać obligatoryjnie wyodrębnione w planie wydatków danej jednostki samorządu terytorialnego.
Pragnę zaznaczyć, że niniejsze pismo stanowi uzupełnienie i zarazem sprostowanie wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 19 marca 2021 r. (znak: RP.0441/10/12/1/2021).
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{Urząd Miasta Chojnice, 2021-04-14, sygn. -}
{RIO Gdańsk, 2021-04-29, sygn. RP.0441/10/12/2/2021}