Dokonywanie zmian w planie finansowym przez zastępcę wójta/burmistrza/starosty/marszałka

Stanowisko RIO Kielce:

Szanowny Panie Marszałku, wnioskiem z dnia 01.03.2022 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 01.03.2022 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytanie:

Czy w razie nieobecności Marszałka Województwa (kierownika jednostki), Wicemarszałkowie Województwa Świętokrzyskiego mogą wydawać Zarządzenia Marszałka Województwa Świętokrzyskiego w sprawie zmian w planie finansowym Urzędu Marszałkowskiego w danym roku, na podstawie nadanego im odrębnego upoważnienia w tym zakresie?

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie podjętych przez Zarząd Województwa Świętokrzyskiego/Sejmik Województwa uchwał w sprawie zmian w budżecie województwa w danym roku, Zarządzeniem Marszałka Województwa Świętokrzyskiego jako Kierownika Jednostki dokonuje się zmian planu finansowego Urzędu Marszałkowskiego na dany rok, który jest podstawą gospodarki finansowej jednostki.

Zarządzenia Marszałka Województwa Świętokrzyskiego podpisuje Marszałek Województwa.

W razie nieobecności Marszałka Województwa przedmiotowe Zarządzenia wydawane są w okresie późniejszym. Dochodzi zatem do sytuacji, w której po podjęciu stosownych uchwał w zakresie zmian w budżecie Województwa odnoszących się do działań Urzędu Marszałkowskiego, brak jest możliwości dokonania stosownych zmian w planie finansowym Urzędu Marszałkowskiego w tym samym czasie. Ogranicza to w znaczący sposób możliwości dokonywania wydatków, m.in. w zakresie konieczności dokonania zwrotu dofinansowania, przekazania współfinansowania krajowego dla Beneficjentów, zakupu usług itp.

Z zapisów Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego, uchwalonego przez Zarząd Województwa wynika, że Marszałek Województwa podpisuje upoważnienia Wicemarszałków, pozostałych Członków Zarządu Województwa, Sekretarza, pracowników Urzędu oraz kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych do wydawania decyzji administracyjnych oraz aktów i czynności dokonywanych w jego imieniu.

Odpowiadając na to pytanie, wskazać należy na następujące okoliczności.

Jak wynika z art. 53 ust. 1 – 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 305), dalej f.p. – kierownik jednostki sektora finansów publicznych, jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej tej jednostki.

Kierownik jednostki może powierzyć określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej pracownikom jednostki. Przyjęcie obowiązków przez te osoby powinno być potwierdzone dokumentem w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie organizacyjnym tej jednostki.

Marszałek województwa, jako kierownik jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu 3 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 547) jest kierownikiem urzędu marszałkowskiego i to on może powierzyć wskazane obowiązki pracownikom urzędu marszałkowskiego.

Kierownik j.s.f.p. może powierzyć określone obowiązki jedynie pracownikowi j.s.f.p., czyli osobie zatrudnionej na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320 ze zm.). Przyjęcie obowiązków przez pracownika powinno być potwierdzone dokumentem w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie organizacyjnym tej jednostki. Dla skutecznego powierzenia obowiązków w rozumieniu art. 53 ust. 2 f.p. konieczne jest ich powierzenie (przez kierownika jednostki) i przyjęcie (przez pracownika jednostki) na piśmie.

Zauważyć należy, że art. 53 ust. 2 f.p. nie wskazuje ani zakresu, ani rodzaju obowiązków w zakresie gospodarki finansowej , które kierownik jednostki może powierzyć pracownikom jednostki, nie zastrzega też żadnych obowiązków do wyłącznej kompetencji kierownik jednostki. Zatem wszelkie obowiązki marszałka województwa jako kierownika urzędu marszałkowskiego, w sytuacji braku zastrzeżenia wynikającego z przepisu prawa powszechnie obowiązującego, mogą być przedmiotem powierzenia. Marszałek województwa może powierzyć określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej, wskazane w regulaminie organizacyjnym urzędu marszałkowskiego lub potwierdzone dokumentem w formie odrębnego imiennego upoważnienia.

Powyższe potwierdza, że nie ma przeszkód, aby Wicemarszałkowie Województwa Świętokrzyskiego mogli wydawać Zarządzenia Marszałka Województwa Świętokrzyskiego w sprawie zmian w planie finansowym Urzędu Marszałkowskiego w danym roku, na podstawie nadanego im odrębnego upoważnienia w tym zakresie.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{RIO Kielce, 2022-03-16, sygn. WI.54.17.2022}