Dokonywanie zmian w funduszu sołeckim

Stanowisko RIO Opole:

W odpowiedzi na pismo z dnia 14 listopada 2012 r. sygn. SKB. 3251.4.1.1.2012 dotyczące udzielenia wyjaśnienia w sprawie dokonywania zmian w funduszu sołeckim, wyjaśniam co następuje.

Wstępnie należy zauważyć, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu udzielała wyjaśnień w sprawie dokonywania zmiany w trakcie roku budżetowego w wydatkach stanowiących środki funduszu sołeckiego, które zawarte jest w piśmie z dnia 29 lipca 2011 r sygn. NA.III – 0221-11/2011 (dostępne na stronie Biuletynu Informacji Publicznej www.rio.opole.pl). Wyjaśnienia te należy uznać za aktualne.

Zgodnie z zaprezentowanymi poglądami, środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć zgłoszonych przez sołectwo we wniosku, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. nr 52, poz. 420 ze zm.), które należą do zadań własnych gminy. Wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem. Środki funduszu muszą służyć poprawie warunków życia mieszkańców i być zgodne ze strategią rozwoju gminy.

Fundusz sołecki służy więc, z woli ustawodawcy, wykonywaniu konkretnych, ściśle określonych przedsięwzięć opisanych we wniosku sołectwa.

Odnosząc się do pytań przedstawionych w Państwa piśmie, należy podkreślić, że ustawa o funduszu sołeckim nie przewiduje zmian wniosków w trakcie roku budżetowego, a wydatki poniesione w następstwie takich zmian, w ocenie Izby, nie są już wykonane w ramach funduszu”, gdyż ich przeznaczenie nie wynika z wniosków sołectw, złożonych w trybie ustawy o funduszu sołeckim.

Rozpatrując możliwość dokonywania przesunięć środków między przedsięwzięciami, w ramach kwot przyznanych dla danego sołectwa, uważamy, że nie ma przeszkód prawnych do tego typu działań. Należy mieć jednak na uwadze, że kwota zwiększenia wydatków na realizację przedsięwzięcia ponad kwotę wykazaną we wniosku sołectwa, nie może być wliczana do wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego, od której przysługuje częściowy zwrot środków na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy.

W przypadku rezygnacji z realizacji przedsięwzięcia lub niemożności jego wykonania z przyczyn niezależnych od mieszkańców sołectwa, istnieje możliwość przeznaczenia niewydatkowanych środków na wykonanie innych zadań wskazanych przez sołectwo. Wydatek taki, powinien być jednak potraktowany jako wydatek budżetu, od którego nie przysługuje zwrot z budżetu państwa w formie dotacji celowej.
Zdaniem Izby, instytucja funduszu sołeckiego ma na celu zobowiązanie organów gminy do realizacji przedsięwzięć zawartych w prawidłowo uchwalonych i złożonych wnioskach sołectw. Wykonanie przedsięwzięć zgodnie ze złożonym wnioskiem, należy uznać za podstawowy warunek uprawniający gminę do wystąpienia o częściowy zwrot poniesionych na ten cel wydatków na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy o funduszu sołeckim.

{RIO Opole, 2012-12-19, sygn. NA.III.-0221- 29 /2012}