Stan faktyczny:
W szkole podstawowej oraz w przedszkolu, których organem prowadzącym jest Gmina Supraśl są realizowane projekty unijne finansowane współfinansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
Nauczyciele zatrudnieni na stanowiskach kierowniczych w tych jednostkach (dyrektor oraz wicedyrektor) oraz jeden nauczyciel mianowany otrzymują dodatek motywacyjny w związku z realizacją projektu – za koordynowanie działań nauczycieli i wspomaganie zespołu zarządzającego przy realizacji projektów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu UE. Dodatek motywacyjny przyznano na podstawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Supraśl (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2009 r., Nr 94, poz. 1032 z późn. zm.).
Dyrektor otrzymuje również dodatek funkcyjny z tytułu realizowanych projektów współfinansowanych ze środków UE, przyznany na podstawie ww. regulaminu wynagradzania.
Dodatek motywacyjny oraz funkcyjny w przypadku w/w osób jest wypłacany ze środków w ramach programów współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej.
Pytanie:
Czy dodatek funkcyjny i motywacyjny przyznany w/w nauczycielom i wypłacany ze środków w ramach programów współfinansowanych z budżetu UE powinien być wliczany do wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń, o których mowa w art. 30 a Karty Nauczyciela?
Stanowisko własne:
Art. 30 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela określa dodatek motywacyjny i funkcyjny jako jeden z obligatoryjnych składników wynagrodzenia nauczycieli, który należy wliczać do wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń — zgodnie z pkt 4 objaśnień zawartych w załączniku nr 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.
W przedstawionych wyżej trzech sytuacjach nauczyciele. w tym zajmujący stanowiska kierownicze w jednostkach otrzymują dodatki funkcyjne i motywacyjne za czynności, które nie dotyczą prowadzenia zajęć bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, tj. nie są to zajęcia wymienione w art. 35 a ust. 1 KN.
Na tej podstawie dodatek motywacyjny i funkcyjny. pomimo, że jest wypłacany w ramach programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu UE leży uwzględnić do kwot wydatkowanych na średnie wynagrodzenia, o których mowa w art. 30 ust. 3 KN.
Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku :
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku udzielając odpowiedzi na wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych z dnia 25.02.2019 roku, otrzymany w dniu 06.03.b.r, numer: FZ.4424.5.2019 i zawarte w nim pytanie dotyczące stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w pełnej rozciągłości popiera stanowisko własne wyrażone przez wnioskodawcę w zakresie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.
W obecnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Wobec tego niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.
{Urząd Gminy Supraśl, 2019-02-25, sygn. FZ.4424.5.2019}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2019-04-01, sygn. RIO.11- 025-4/19}