Stanowisko RIO Warszawa:
W odpowiedzi na pismo znak: SG.3221.68.2020 z dnia 21 kwietnia 2020 roku uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2137) do zadań izby należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów określonych w art. 1 ust 2 ustawy, w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych. Wniosek o udzielnie wyjaśnień powinien zawierać wskazanie przepisu z zakresu finansów publicznych, budzącego wątpliwości interpretacyjne, z podaniem proponowanego rozwiązania. Wniosek ten nie może dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy.
W ocenie Izby przedmiotowy wniosek stanowi prośbę o ustosunkowanie się Regionalnej Izby Obrachunkowej do indywidualnej sprawy jaką jest ustalenie, czy w zaistniałym stanie faktycznym i prawnym Związek Gmin Regionu Płockiego jest władny prowadzić windykację względem mieszkańców gmin należących do Związku Gmin Regionu Płockiego w okresie od 2013 roku do 2019 roku i uzyskiwać przychody z tego tytułu, czy też na podstawie art. 244 ustawy o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 869 z późn. zm.) gminy-członkowie winny zostać obciążone zobowiązaniami związku, które ten posiadał na koniec 2019 roku, bez możliwości prowadzenia windykacji przez związek. Ponadto składając wniosek o wyjaśnienie wnioskujący nie wskazał przepisu dotyczącego finansów publicznych, który wnioskujący winien zastosować i który budzi jego wątpliwości interpretacyjne. Opisany stan faktyczny i prawny dotyczy bowiem działań podmiotu, którego wnioskujący nie jest kierownikiem tj. Związku Gmin Regionu Płockiego.
W oparciu o art. 6qa ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2019 r., poz. 2010 ze zm.) właściwy organ gminy, do której nie stosuje się art. 19 § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2019 r., poz. 1438 ze zm.) może wykonywać zadania z zakresu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie porozumienia z naczelnikiem urzędu skarbowego. Powyższy przepis stosuje się odpowiednio do zarządu związku międzygminnego w przypadku przejęcia przez ten związek zadań gminy, o których mowa w art. 3 ust. 2, w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
Odnośnie zobowiązań Związku Gmin Regionu Płockiego występujących na koniec 2019 roku informuję, że na podstawie art. 244 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych w przypadku zobowiązań przypadających do spłaty w danym roku budżetowym innych niż dotyczące udziału we wspólnej inwestycji współfinansowanej kredytem, pożyczką lub emisją obligacji są one uwzględniane na potrzeby ustalenia relacji, o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych, w wysokości proporcjonalnej do udziału j.s.t. we wpłatach wnoszonych na rzecz związku, którego jednostka jest członkiem.
Jednocześnie należy wskazać, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie nie ma uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienie należy traktować jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.
{Urząd Gminy Staroźreby, 2020-04-21, sygn. SG.3221.68.2020}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie, 2020-05-18, sygn. WA.43.24.2020}