Stanowisko RIO Wrocław:
Odpowiadając na Pańskie pismo z dnia 29 lipca 2022 r. (znak F.3033.02.2022) zawierające prośbę o udzielenie wyjaśnienia dotyczącego środków z Funduszu Pomocy, a w szczególności o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy środki przekazane na podstawie wydanych przez Wojewodę decyzji stanowią zwrot z Funduszu Pomocy wydatków, o którym mowa w art 14 ust. 6 pkt 4 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa – wyjaśniam, co następuje.
Przepisy art. 14 ust. 6 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583 z późn. zm.), zwanej dalej „u.o.p.o.U.”, określają przeznaczenie środków Funduszu Pomocy utworzonego na podstawie tej ustawy.
Środki Funduszu Pomocy mogą być przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań na rzecz pomocy Ukrainie, w szczególności obywatelom Ukrainy dotkniętym konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, w tym zadań realizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza nim, a także realizacji zadań związanych z bezpieczeństwem żywnościowym kraju w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy (art. 14 ust. 6 pkt 1 u.o.p.o.U.) jak i na zwrot wydatków lub kosztów poniesionych na realizację tych zadań (art. 14 ust. 6 pkt 4 u.o.p.o.U.). Finansowanie lub dofinansowanie ze środków Funduszu Pomocy może być udzielone jednostkom sektora finansów publicznych oraz jednostkom spoza tego sektora (art. 14 ust. 11 u.o.p.o.U.).
Państwowe jednostki budżetowe i jednostki samorządu terytorialnego gromadzą środki z Funduszu Pomocy na wydzielonym rachunku dochodów i przeznaczają na wydatki, związane z realizacją zadań, które mogą być ze środków tego funduszu finansowane (art. 14 ust. 1 i ust. 14 u.o.p.o.U.), w ramach planu finansowego tego rachunku. Wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu oraz zarząd województwa dysponują środkami oraz opracowują plan finansowy ww. rachunku i po zakończeniu roku budżetowego przedkłada organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego informację o wykonaniu tego planu (art. 14 ust. 15 i ust. 16 u.o.p.o.U.).
Przekazane jednostce samorządu terytorialnego środki z Funduszu Pomocy na finansowanie lub dofinansowanie zadań, które będą realizowane, jak i z tytułu zwrotu już poniesionych wydatków – stanowią dochody budżetowe, które powinny być ujęte w budżecie jednostki samorządu terytorialnego w roku, w którym zostały przekazane z zachowaniem ich wyodrębnienia w ramach szczególnych zasad wykonywania budżetu, o których mowa w art 237 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1634). Dochody z tego tytułu zgodnie z § 1 pkt 2 lit. g i lit. n rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lipca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. poz. 1571) – powinny być klasyfikowane odpowiednio w paragrafie 210 Środki z Funduszu Pomocy na finansowanie lub dofinansowanie zadań bieżących w zakresie pomocy obywatelom Ukrainy” lub 638 „Środki z Funduszu Pomocy na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji i zakupów inwestycyjnych w zakresie pomocy obywatelom Ukrainy”.
Równocześnie wskazać należy, że zwroty wydatków, o których mowa w art. 14 ust. 9 u.o.p.o.U., uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zmniejszają wykonanie planu tych wydatków (art. 14a u.p.o.U.).
{RIO Wrocław, 2022-08-18, sygn. P.WR.54.17.2022}