Czy projekt budżetu gminy podlega kontrasygnacie przez skarbnika

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo Pani Skarbnik z dnia 1 grudnia 2014 roku, zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wskazanie, czy projekt budżetu gminy na podstawie art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym podlega kontrasygnacie przez skarbnika – uprzejmie informuję, że w przedmiotowej sprawie Izba podziela stanowisko zaprezentowane w skierowanym przez Panią Skarbnik zapytaniu.

W uzupełnieniu przedmiotowego stanowiska należy dodać, że budżet jednostki samorządu terytorialnego jest zgodnie z art. 211 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013r., poz. 885 ze zm.) rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki, zaś czynności prawne, o których mowa w art. 46 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym (mogące spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych dla których skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika). dokonywane są w toku jego wykonywania oraz, że zgodnie z art. 233 ustawy o finansach publicznych inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego.

{RIO Łódź, 2014-12-08, sygn. WA 4120-14/2014/w}