Czy Prezydent Miasta Kielce może upoważnić Zastępcę Prezydenta i Sekretarza Miasta do podpisywania sprawozdań budżetowych ?

Stanowisko RIO Kielce:

Szanowny Panie Prezydencie, wnioskiem z dnia 06.02.2020 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 10.02.2020 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytanie:

Czy Prezydent Miasta Kielce może upoważnić Zastępcę Prezydenta i Sekretarza Miasta do podpisywania, (również w czasie swojej nieobecności), sprawozdań budżetowych, sporządzanych na podstawie:

– Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej?

– Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych?
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Prezydent Miasta Kielce upoważnił pisemnie Sekretarza Miasta do podpisywania sprawozdań budżetowych na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym.

Odpowiadając na to pytanie, wskazać należy na następujące okoliczności. Zgodnie z art. 33 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.), dalej u.s.g. – wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy.

Powołany wyżej art. 33 ust. 1 u.s.g. potwierdza, że wójt wszystkie swoje zadania wykonuje przy pomocy urzędu, tj. zarówno odnoszące się do kierownika urzędu gminy, jak również te które realizuje jako organ wykonawczy gminy. Jak wynika z art. 33 ust. 4 u.s.g. wójt może powierzyć określone sprawy gminy, a nie urzędu gminy zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy.

Przepis ten nie wskazuje ani zakresu, ani rodzaju spraw gminy, które wójt może powierzyć zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy, nie zastrzega też żadnych spraw do wyłącznej kompetencji wójta. Zatem wszelkie zadania wójta jako organu wykonawczego oraz jako kierownika urzędu gminy, w sytuacji braku zastrzeżenia wynikającego z przepisu prawa powszechnie obowiązującego, mogą być przedmiotem powierzenia. Wójt może powierzyć sprawy w zakresie swojej właściwości w regulaminie organizacyjnym, zakresie czynności lub odrębnym upoważnieniem.

Nadto należy podkreślić, że zgodnie z art. 33 ust. 4 u.s.g. wójt powierza określone sprawy gminy zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy w swoim imieniu. Oznacza to, że powierzenie ma charakter przekazania kompetencji wójta, nie zaś przeniesienia uprawnień na inny podmiot, ponieważ zastępca oraz sekretarz wykonują te obowiązki w imieniu wójta. Zatem okoliczność, że zmienia się realizator czynności jaką jest podpisanie sprawozdań, nie wyłącza odpowiedzialności, wójta (prezydenta), który pozostaje organem/kierownikiem jednostki odpowiedzialnym za prawidłowe wykazanie danych w sprawozdaniu.

Powyższe potwierdzą, że nie ma przeszkód, aby Prezydent jako organ wykonawczyj.s.t. lub jako kierownik jednostki mógł upoważnić Zastępcę Prezydenta lub Sekretarza Miasta do podpisywania sprawozdań budżetowych lub sprawozdań w zakresie operacji finansowych.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{RIO Kielce, 2020-03-10, sygn. Wl.54.12.2020}