Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo Pana Wójta zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wskazanie, czy opiekun dzienny sprawujący opiekę nad innymi dziećmi, może powierzyć opiece innemu opiekunowi dziennemu swoje biologiczne dziecko – uprzejmie informuję, że w przedmiotowej sprawie Izba nie podziela prezentowanego we wniosku stanowiska Gminy Kleszczów.
Zasady organizowania i funkcjonowanie opieki nad dziećmi do lat 3, warunki świadczonych usług, kwalifikacje osób sprawujących opiekę, zasady finansowania opieki, jak również nadzór nad warunkami i jakością sprawowanej opieki – uregulowane zostały w przepisach ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi do lat 3 (D.U. 2013, poz. 1457). Kwestie dotyczące dziennego opiekuna regulują przepisy Rozdziału 4 ustawy, określającego m.in. warunki, jakie musi spełniać osoba opiekuna dziennego oraz wskazującego formę jego zatrudnienia.
Odnosząc się do skierowanego do izby zapytania należy zauważyć, że żaden z obowiązujących przepisów, w tym m.in. art. 39 ustawy o której mowa wyżej, wskazujący warunki, jakie musi spełniać osoba będąca dziennym opiekunem, nie wprowadza ograniczenia dotyczącego możliwości wyboru przez rodzica formy opieki nad dzieckiem w postaci dziennego opiekuna w przypadku, gdy sam podjął taki rodzaj zatrudnienia, albowiem to rodzicom przysługuje prawo wyboru formy opieki, o objęcie którą mogą ubiegać się w oparciu o przepisy ustawy. Także w przekazanym do Izby wniosku podnosi pan Wójt, że opiekun dzienny sprawując opiekę nad dziećmi obcymi (…) może w tym samym czasie sprawować opiekę nad swoim biologicznym dzieckiem” wskazując tym samym, że jest to element fakultatywny (opiekun dzienny może zajmować się swoim dzieckiem, a więc nie musi…).
Co więcej w uzasadnieniu do projektu ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3 zapisano, że celem strategicznym projektowanej regulacji jest tworzenie warunków dla rozwoju zróżnicowanych form opieki nad małymi dziećmi, wsparcie rodziców w planach prokreacyjnych (…), umożliwienie rodzicom i opiekunom dzieci podjęcia aktywności zawodowej.
Aktywność zawodowa w szerokim tego słowa znaczeniu oznacza udział w procesie produkcji społeczeństwa, wykonywanie pracy, za którą należy się wynagrodzenie. Przejawem podjęcia aktywności zawodowej jest także podjęcie zatrudnienia w charakterze dziennego opiekuna.
Przy powyższym informuję, że Izba nie wypowiada się w przedmiocie kwestii związanych z wyborem przez wójta, burmistrza, prezydenta dziennych opiekunów, który to wybór zgodnie z przepisem art. 45 ustawy dokonywany jest w drodze otwartego konkursu ofert, przeprowadzonego na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, rekrutacji rodziców/opiekunów prawnych dzieci do lat 3 chcących powierzyć swoje dziecko pod opiekę dziennego opiekuna – albowiem kwestie te nie były przedmiotem skierowanego do Izby zapytania. Przy formułowaniu powyższej odpowiedzi Izba nie odnosiła się także do załączonych do wniosku uchwał Rady Gminy Kleszczów dot. opłat za pobyt dziecka u dziennego opiekuna oraz wysokości i zasad ustalania wynagrodzenia dziennego opiekuna.
Na marginesie należy zauważyć, że w przypadku wątpliwości dotyczących stosowania przepisów ustawy o opiece nad dziećmi do lat trzech gmina może zwrócić się do ministra właściwego do spraw rodziny, który zgodnie z przepisem art. 5 ustawy upowszechnia informacje o formach opieki nad dzieckiem do lat 3 oraz inspiruje badania, ekspertyzy i analizy dotyczące systemu opieki nad dzieckiem w wieku do lat 3.
{RIO Łódź, 2014-09-11, sygn. WA 4120-9/2014/w}