Pytanie:
W związku z ogłoszonym naborem na uzyskanie środków z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 dla gmin z przeznaczeniem na inwestycje realizowane w miejscowościach, w których funkcjonowały zlikwidowane państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej, przyznawanych zgodnie z Uchwałą nr 102 Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego, zmienionej: Uchwałą nr 157 Rady Ministrów z dnia 30 października 2020 r., Uchwałą nr 162 Rady Ministrów z dnia 13 listopada 2020 r., Uchwałą nr 178 Rady Ministrów z dnia 8 grudnia 2020 r., Uchwałą nr 6 Rady Ministrów z dnia 12 stycznia 2021 r., Uchwałą nr 16 Rady Ministrów z dnia 25 stycznia 2021 r., Burmistrz Miasta Sejny występuje z zapytaniem, czy Miasto Sejny może pozyskiwać dofinansowanie na przeprowadzenie inwestycji na nieruchomościach będących własnością spółdzielni mieszkaniowej a następnie inwestycję taką przeprowadzić?
Stanowisko RIO Białystok:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku odpowiadając na pismo z dnia 24 lutego 2021 roku, otrzymane drogą mailową w dniu 25.02.b.r., przedstawia następujący pogląd w sprawie.
Stosownie do w 5 2 ust. 1 pkt la Uchwały nr 102 Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego (M. P. 2 2020 r. poz. 662 z późn. zm.), środki Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 przeznacza się na wsparcie, kierowane dla gmin z przeznaczeniem na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane w miejscowościach, w których funkcjonowały zlikwidowane państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej. Natomiast w 5 3a przywołanej Uchwały Rady Ministrów określono otwarty katalog zadań jakie mogą być finansowane ze środków pozyskanych z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Mogą być one przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji, w szczególności:
1) budowy, rozbudowy lub przebudowy:
a) kanalizacji sanitarnej lub lokalnych oczyszczalni ścieków wraz z kanalizacją oraz przepompowni ścieków,
b) wodociągów, przyłączy do sieci gazowej,
c) dróg wewnątrz miejscowości lub dojazdów do miejscowości,
d) chodników, ścieżek rowerowych, elementów uspokojenia mchu, przystanków autobusowych,
e) obiektów użyteczności publicznej w centrach miejscowości umożliwiających integrację społeczną oraz aktywizację mieszkańców (w tym placów zabaw, siłowni zewnętrznych, utwardzonych miejsc do festynów, wiat, terenów zieleni),
f) obiektów sportowych, zaplecza socjalnego i sanitarnego,
g) świetlic, obiektów bibliotecznych,
h) oświetlenia wewnątrz miejscowości (lampy uliczne, latarnie),
i) remiz strażackich;
2) modernizacji składników mienia pochodzącego z zasobu zlikwidowanych państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, w tym budynków, ogrodzeń, termomodemizacji budynków;
3) prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.
Zdaniem tut. Izby tak określony zakres zadań sugeruje zachowanie zasady zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty (art.? ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.). Nie wyklucza to jednak możliwości przeprowadzenia inwestycji na nieruchomościach będących własnością spółdzielni mieszkaniowej, znajdujących się w miejscowościach, w których funkcjonowały zlikwidowane państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej. Odrębną kwestią, którą należy wziąć pod uwagę, jest spełnienie wymogów prawa budowlanego, w zakresie którego Izba nie jest właściwa. Zasadne jest jedynie wskazanie na konieczność posiadania tytułu prawnego do dysponowania nieruchomością na cele budowlane — zgodnie z art. 3 pkt 1 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 z późn. zm.) należy przez to rozumieć tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych.
Ponadto stosownie do 5 6 ust. 1 pkt 2, ust. 2a i ust. 2b Uchwały Nr 102 Rady Ministrów, wsparcie jest udzielane na wniosek jednostki, składany do właściwego wojewody. Wojewoda dokonuje oceny złożonych wniosków o wsparcie oraz przekazuje Prezesowi Rady Ministrów rekomendowane wnioski. Dokonując oceny złożonych wniosków, wojewoda bierze pod uwagę kryteria, o których mowa w 5 10. Zatem to wojewoda jest organem uprawnionym do merytorycznej oceny złożonych wniosków.
W aktualnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.
Ponadto proszę zapoznać się z treścią komunikatu Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku zamieszczonym na stronie internetowej RIO w Białymstoku, adres: www.bialystok.rio.gov.pl w sprawie udzielania przez RIO w Białymstoku wyjaśnień dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.
{Zespół Administracyjny Oświaty w Sejnach, 2021-02-24, sygn. RPG.041.1.4.2021.DS}
{RIO Białystok, 2021-03-25, sygn. RIO.II-25-6/21}