Czy gmina może ponieść wydatek na wykonanie zewnętrznej iluminacji świetlnej niebędącego zabytkiem kościoła?

Stanowisko RIO Opole:

Działając na podstawie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2137, dalej u.r.i.o.) w odpowiedzi na wniosek o udzielenie wyjaśnienia, czy gmina, w celu promocji gminnych walorów turystycznej oraz samej gminy, może ponieść ze swojego budżetu wydatek na wykonanie zewnętrznej iluminacji świetlnej niebędącego zabytkiem kościoła, położonego na terenie tej gminy, uprzejmie wyjaśniam i informuję, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 216 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 305 ze zm.; dalej u.f.p.) wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, w tym na zadania własne jednostek samorządu terytorialnego.

Zadania własne jednostki samorządu terytorialnego finansowane ze środków budżetowych jednostek samorządu terytorialnego określone są przez samorządowe ustawy ustrojowe. Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 713 ze zm.; dalej u.s.g.) do zakresu działalności gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminy. Przykładowy katalog zadań własnych gminy zawiera art. 7 ust. 1 u.s.g., a w nim pkt 18, zgodnie z którym zadania własne obejmują sprawy promocji gminy.

Podnieść należy, że środki i metody promocji gminy nie są uregulowane ustawowo. Nie ma przepisów prawa materialnego kształtujących legalne wyznaczniki dokonywania wydatków na promocję jednostek sektora samorządu terytorialnego. Ustawodawca dopuszczając możliwość promocji nie wyznaczył legalnych zasad, odrębnego trybu, ani metod jej weryfikacji. Oznacza to, że zastosowanie znajdą ogólne przepisy i podstawy dokonywania wydatków. Stąd do gminy należy, w jaki sposób zadanie własne z zakresu promocji gmina będzie wykonywała, w szczególności jakie narzędzia i metody do tego wykorzysta.

W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 czerwca 2016 r. (sygn. akt I FSK 491/16) wskazane zostało, że „promocja, niezależnie od potencjalnych korzyści z niej wynikających, stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery działalności wymienionej jednostki samorządowej na rzecz wspólnoty. W tym znaczeniu, promocja może być uznana za cel sam w sobie, gdyż gmina realizuje w ten sposób jedno z zadań własnych, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 18 u.s.g.”.

Mając powyższe na uwadze, w odpowiedzi na zadane we wniosku pytanie, przyjąć należy, że gmina jest uprawniona do ponoszenia określonych wydatków w celu promocji, o ile dokonanie tego wydatku nie narusza ogólnych zasad wydatkowania środków publicznych. Za dopuszczalne przy tym uznać należy przeznaczenie środków publicznych na wykonanie zewnętrznej iluminacji obiektu sakralnego, niebędącego własnością gminy, jeżeli ma to służyć eksponowaniu walorów artystycznych obiektu, a dzięki temu promocji gminnych walorów turystycznych. Wykonanie iluminacji zewnętrznej może wówczas stanowić działanie służące promocji gminy, o którym mowa w przytoczonym powyżej art. 7 ust. 1 pkt 18 u.s.g.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 u.r.i.o. w zw. z art. 11 ust. 1 pkt 2 u.r.i.o. ocena legalności planowanych wydatków w budżecie gminy należy do wyłącznej właściwości Kolegium Izby i jest dokonywana w trakcie badania uchwały budżetowej.
Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.

{Urząd Miasta i Gminy Kolonowskie, 2021-xx-xx, sygn. -}
{RIO Opole, 2021-07-01, sygn. NA.III-0221-10/2021}