Bonifikata – wysokość opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu

Stanowisko RIO Białystok:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku odpowiadając na wniosek z dnia 16.10.2019 roku. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, wyraża następujące stanowisko w sprawie.

Wnioskodawca podaje, że wniósł opłatę roczną z tytułu trwałego zarządu za rok 2019, uwzględniając bonifikatę 95 %, wynikającą z Uchwały Rady Miejskiej w Sokółce z dnia 14.12.2018 roku, nr 11/21/2108, w sprawie zmiany uchwały określającej zasady nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata łub na czas nieoznaczony (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego z 2018 r., poz. 5288), gdzie następnie został wezwany przez Gminę Sokółka do uregulowania pozostałej kwoty opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu za rok 2019, która uzasadniła swoje stanowisko, wskazując, że Uchwała nr 11/21/2108 Rady Miejskiej w Sokółce, która weszła w życie z dniem 03.01.2019 roku, nie dotyczy opłat za rok 2019.

Z kolei ustawodawca w przepisach ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2019 r. poz. 817 ze zm.). przewiduje i wymaga decyzyjnych form rozstrzygnięcia przez właściwe organy, między innymi w sprawach dotyczących ustalenia wysokości opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu, udzielonych bonifikat i sposobu zapłaty tych opłat, o czym stanowi art. 84 ust 5 w/w ustawy.

Powyższe uzasadnia stanowisko Gminy Sokółka, poprzez ukonstytuowany w przepisach prawa zapis, wskazujący na obligatoryjność wydawania przez właściwy organ tj. Burmistrza Sokółki, decyzji administracyjnych w zakresie ustalenia wysokości udzielonych bonifikat.

Skoro w niniejszej sprawie jednostka organizacyjna – wnioskodawca, była upoważniona do korzystania i rozporządzania nieruchomościami gminy w trybie i na zasadach określonych dla trwałego zarządu wynikających z powołanej w piśmie ustawy, ale me dotyczyła jej wysokość bonifikaty ustalonej w uchwale Rady Miejskiej w Sokółce z dnia z dnia 27 marca 2008 roku. w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony, to tym bardziej jednostka organizacyjna nie może sama ustalać opłaty w wysokości uwzględniającej bonifikatę, jeżeli nie została wydana stosowana decyzja administracyjna w tym zakresie, której byłaby adresatem.

Reasumując, w niniejszej sprawie zachodzi konieczność wydania odrębnej decyzji administracyjnej w przedmiocie bonifikaty, której stroną winna być konkretna jednostka organizacyjna gminy, bowiem zmiany wprowadzone uchwałą zmieniającą Rady Miejskiej w Sokółce, nie skutkują możliwością skorzystania przez jednostkę organizacyjną z bonifikaty wskazanej w uchwale zmieniającej. Stanowisko takie uzasadniają regulacje obecnie obowiązującego prawa w przedmiocie analizowanego zagadnienia.

W obecnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Wobec tego niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.

{Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sokółce, 2019-10-16, sygn. -}

{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2019-11-12, sygn. RIO.II-025-34/19}