Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu:
W związku z wnioskiem z dnia 22 stycznia 2019 r. (doręczonym w dniu 4 lutego 2019 r.) dotyczącym dopuszczalności upoważnienia audytora wewnętrznego zatrudnionego w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego do przeprowadzenia audytu wewnętrznego w samorządowych instytucjach kultury utworzonych przez tę jednostkę, Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu wyjaśnia, co następuje.
Z uwagi na liczne wątpliwości w przedmiotowym zakresie, stanowisko w sprawie zajęło Ministerstwo Finansów (opublikowane na stronach https://www.gov.pl/web/finanse/interpretacje-audyt-wewnetrzny), stwierdzając, co następuje.
Jednym z zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym jest prowadzenie działalności kulturalnej. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983, z późn. zm.) jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, a formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
Samorządowe instytucje kultury są jednostkami sektora finansów publicznych (art. 9 pkt. 13 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm., dalej uofp) i posiadają osobowość prawną.
Zgodnie z art 287 ust. 1 uofp do przeprowadzania audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego, w tym w jej jednostkach organizacyjnych, audytora wewnętrznego zatrudnionego w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego upoważnia odpowiednio: wójt, burmistrz, prezydent miasta lub przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego. Pojęcie „jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego”, użyte m.in. w przywołanym przepisie uofp dotyczy zarówno jednostek, które nie mają własnej osobowości prawnej (ich byt prawny jest oparty o osobowość prawną danej jednostki samorządu terytorialnego), jak również tzw. samorządowych osób prawnych, zwłaszcza utworzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Biorąc powyższe pod uwagę, Departament Polityki Wydatkowej Ministerstwa Finansów wyraził opinię – którą tut. Izba podziela – iż wójt, burmistrz, prezydent miasta lub przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić na podstawie art. 287 ust. 1 ustawy o finansach publicznych audytora wewnętrznego zatrudnionego w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego do przeprowadzania audytu wewnętrznego w samorządowych instytucjach kultury utworzonych przez tę jednostkę.
Stanowisko prezentowane przez Izbę nie stanowi wiążącej interpretacji prawa, a jedynie pogląd Izby w zakresie objętym pytaniem.
{Urząd Miasta i Gminy Pobiedziska, 2019-01-22, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu, 2019-02-28, sygn. WA-0280/6/2019}