Aktualizacja kwoty dotacji dla przedszkola niepublicznego

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na Pani wniosek z 16 października 2020 r. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie aktualizacji kwoty dotacji dla przedszkola niepublicznego w związku z utworzeniem 1 września br. Miejskiego Przedszkola Specjalnego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Dęblinie, do którego przeszli uczniowie niepełnosprawni z innych przedszkoli prowadzonych przez miasto Dęblin, przedstawiam stanowisko w sprawie.

Przepisy art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 17 z późn. zm.) przewidują trzy terminy aktualizacji podstawowej kwoty dotacji: w miesiącu pierwszej aktualizacji, w październiku roku budżetowego oraz w dowolnym miesiącu roku budżetowego – w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

Ustawa nie precyzuje pojęcia,,szczególnie uzasadnione przypadki”; w uzasadnieniu do projektu ustawy jako przykład aktualizacji z tych względów wskazano przypadek błędnego wyliczenia dotacji. Aktualizację tę należy więc postrzegać jako wyjątek od ustawowo wskazanych terminów.

Biorąc pod uwagę przepisy art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, co oznacza, że to samorząd samodzielnie decyduje o aktualizacji w terminie innym niż ustawowy, biorąc pod uwagę zarówno przyczyny aktualizacji jak i skalę zmiany wysokości dotacji, w których jest ono prowadzone.

W przypadku przeprowadzenia aktualizacji podstawowej kwoty dotacji we wrześniu, uwzględnia się – zgodnie z art. 44 ust. 4 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych – plan dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego według stanu na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc aktualizacji, czyli na 31 sierpnia 2020 oraz statystyczną liczbę dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych rozumianą jako liczbę odpowiednio dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów lub uczestników zajęć rewalidacyjno- wychowawczych w prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego placówkach wychowania przedszkolnego ustaloną na podstawie danych systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku bazowego, czyli poprzedzającego rok budżetowy, w związku z przepisami art. 2 pkt 25 oraz art. 1 ust. 1 i 4 ww. ustawy.

Powyższe oznacza, że obliczając w aktualizacji we wrześniu 2020r. – kwotę przewidzianą w subwencji na uczniów niepełnosprawnych, o którą przy obliczaniu podstawowej kwoty dotacji pomniejszamy wydatki bieżące, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy, przyjmuje się liczbę uczniów z 30 września 2019r. (nie odejmując od tego stanu uczniów, którzy przeszli do przedszkola specjalnego).

Jeżeli w aktualizacji we wrześniu przyjmuje się te same liczby uczniów co w miesiącu pierwszej aktualizacji, aktualizacja ta znajduje uzasadnienie wyłącznie w sytuacji popełnienia błędu we wcześniejszych obliczeniach lub zmiany planu wydatków lub dochodów, która miała miejsce w okresie od miesiąca poprzedzającego miesiąc poprzedniej aktualizacji.

Odnosząc się do kwestii rozliczeń między gminami należy stwierdzić co następuje. Zgodnie z przepisami art. 51 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, gmina, której mieszkańcem jest uczeń, pokrywa koszty dotacji udzielonej zgodnie z art. 17 ust. 3, przy czym dotacja ta podlega aktualizacji na zasadach określonych w art. 43-45 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. W związku z tym w ocenie tutejszej Izby w rozliczeniach między gminami należy uwzględnić wysokość dotacji obliczonej po ostatniej aktualizacji jako kwotę obowiązującą na cały rok i w konsekwencji dokonać rozliczeń z wyrównaniem od początku roku.

Odnosząc się do pytania dotyczącego przeliczenia subwencji na dzieci niepełnosprawne z uwzględnieniem zmian ilości dzieci w placówkach należy stwierdzić, ze z przedstawionej we wniosku sytuacji nie wynika, by doszło do zmiany liczby uczniów niepełnosprawnych, a nastąpiło jedynie ich przeniesienie między placówkami wychowania przedszkolnego. W takiej sytuacji, mając na uwadze art. 8 ust. 3 ustawy, kwota przewidziana w części oświatowej subwencji ogólnej, o której mowa w ust. 1, stanowi sumę środków przewidzianych w subwencji na wszystkich uczniów w przedszkolach, szkołach i placówkach, prowadzonych przez JST.

Zmiany liczby uczniów niepełnosprawnych w poszczególnych jednostkach mogą wiązać się ze zmianą planu wydatków, tj. w stanie faktycznym opisanym we wniosku, zmniejszeniem planu w rozdz. 80149,Realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego” i zwiększeniem w rozdz. 80105 Przedszkola specjalne”. Pamiętać jednak należy, że JST ma możliwość elastycznego sposobu wyodrębniania środków na kształcenie specjalne, nie ma obowiązku odnosić środków przewidzianych w subwencji na ucznia do tego konkretnego ucznia. Podobnie środki te powinny być przeznaczane na kształcenie specjalne zgodnie z potrzebami poszczególnych jednostek oświatowych, w których jest ono prowadzone z uwzględnieniem rodzajów wydatków, które mogą być finansowane z rozdziałów specjalnych”, tj. wydatków wskazanych w art. 8 ust. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykladni przepisów prawa.

{RIO Lublin, 2020-11-02, sygn. RIO – I – 430/46/20}